Socialsekreterare med inriktning vuxna
Bergs kommun / Socialsekreterarjobb / Berg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Berg,
Strömsund,
Åre,
Vilhelmina,
Storuman eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Bergs kommun i Berg,
Östersund,
Härjedalen eller i
hela Sverige Välkommen till Bergs kommun.
Här hittar du både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Närheten till fjällen, Storsjön och Östersund är attraktiv för många.
På bergsliv.se har vi samlat inspirerande reportage om människor som bor i kommunen och fakta om våra tätorter. Om du är nyfiken på vilken bergsliv som passar dig så får du snabb vägledning via vårt quiz. Välkommen att hitta ditt drömliv i Bergs kommun!
Vi tar emot din jobbansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter så ska du inte skicka din ansökan via rekryteringssystemet. Kontakta istället HR-konsult via växel 0687-161 00, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Är du socionom och vill ha ett jobb med meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Då har du hamnat rätt. Vi letar efter dig som kan stärka vår personalgrupp inom Individ- och familjeomsorgen, området vuxna. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Publiceringsdatum2024-05-20Dina arbetsuppgifterSom socialsekreterare med inriktning vuxna arbetar du tillsammans med ytterligare en person, och tillhör team Vuxen, där handläggare inom försörjningsstöd, LSS och socialpsykiatri finns med. Övriga arbetsgrupper inom avdelningen är barn och unga, och bistånd. Du blir i denna roll en viktig pusselbit i en spännande och ambitiös organisation som just nu präglas av stark framåtanda. Samarbete är ett viktigt ledord i vårt arbete.
Arbetsuppgifterna består i huvudsak av myndighetsutövning, där du utreder och bedömer behov samt beslutar om insatser på vuxenområdet, främst inom missbruk och beroende, psykiskt ohälsa, samt våld i nära relationer. Du ansvarar även för verkställighet och uppföljning av insatserna. I dina arbetsuppgifter ingår att planera och genomföra utredningssamtal med klienten och inhämtar relevant information av vikt för varje utredning. Vidare ingår det i din roll att, vid behov, vara föredragande för den politiska nämnden, samt initiera och delta vid SIP. Arbetet bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning, i synnerhet Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av missbrukare (LVM). I tjänsten ingår social beredskap utanför ordinarie kontorstid, som nås via 112. Ersättning enligt avtal ingår och tjänstgöring sker utifrån ett rullande schema. Inom Individ och familjeomsorgen finns avtal om 8 timmars arbetsdag med möjlighet till återhämning 2 timmar per dag, när verksamheten så tillåter.
KvalifikationerVi söker dig som är utbildad socionom. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift, samt har körkort för personbil (B-körkort). Har du dessutom några års erfarenhet av utrednings- och myndighetsutövning inom Socialtjänstens område (i synnerhet med inriktning vuxenområdet), goda kunskaper inom de berörda lagstiftningarna (i synnerhet SoL och LVM), samt erfarenhet från arbete med verksamhetssystem VIVA och/eller IBIC ser vi det som meriterande. Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.
Vid anställning kommer ett utdrag från Polisens belastningsregister att begäras. Ansökningsblankett finns att hämta på Polisens hemsida.
Dina personliga egenskaperFör att trivas i rollen som socialsekreterare hos oss behöver du ha god förmåga att arbeta självständigt, och samtidigt se lagarbete som en central del i det övergripande arbetet. Gillar du att ta ansvar, är driven, flexibel och tänker lösningar istället för låsningar, så är du rätt person för oss. Du trivs i en roll där arbetet sker utifrån ett helhetsperspektiv runt individen och familjen, där samverkan med såväl den enskilde som andra verksamheter är en självklarhet. Att vara lyhörd, ödmjuk och att kunna be om hjälp är också egenskaper som vi efterfrågar. Du förstår vikten av att följa aktuella lagrum, rutiner och policys. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet utifrån dessa egenskaper.
Vi erbjuder
Tillgång till en förmånsportal med en rad olika erbjudanden, friskvårdstimme, ett årligt friskvårdsbidrag och möjlighet till visst distansarbete. Ett verksamhetsnära ledarskap och nära kollegialt stöd. Att arbeta i Bergs kommun innebär att du blir en del av en organisation i ständig utveckling och framåtrörelse! Våra medarbetare är vår absolut viktigaste resurs och vi värdesätter dig för just din unika kompetens och erfarenhet.
Tjänsten är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande, så vänta inte för länge med att skicka in din ansökan.
Varmt välkommen med din ansökan till oss!
Kontaktinformation
Annica Jansson, Enhetschef, 0687-161 60,
annica.jansson@berg.seMaria Östlund, Avdelningschef Socialtjänst Verkställighet, 0687-163 09,
maria.ostlund@berg.seFackliga kontaktpersoner, Kommunväxeln, 0687-161 00
Arbetsplats
Ängesvägen 4
845 31 Svenstavik
Ersättning . Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-06-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4816761066".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Bergs kommun (org.nr 212000-2502),
http://www.berg.se Kontakt Avdelningschef Socialtjänst Verkställighet
Maria Östlund
maria.ostlund@berg.se 0687-163 09 Jobbnummer 8692558
Observera att sista ansökningsdag har passerat.