Socialsekreterare inom försörjningsstöd

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 15600 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Du kommer organisatoriskt att tillhöra verksamhetsområdet Arbete och försörjning inom Individ- och familjeomsorg på Socialförvaltningen. Arbetsplatsen omorganiseras och flyttar till nya lokaler. Inom arbete och försörjning finns arbetscentrum, arbetsmarknadssekreterare och vuxenenheten.

Publiceringsdatum
2013-10-25

Arbetsuppgifter
Vi söker en socialsekreterare till vuxenenheten då vi utökar vår arbetsgrupp. Detta gör vi för att minska ärendebelastningen på handläggarna och på så sätt skapa utrymme för att ha tid att arbete med socialt arbete då vi tror att vi på så sätt bättre hjälper våra klienter till egen försörjning på ett mer effektivt sätt.

Vuxenenheten är på väg att flytta till samma lokaler som arbetscentrum, landstingets beroendemottagning samt arbetsmarknadssekreterarna vilket kommer att generera nya sätt att arbeta. Vi tror att detta kommer att utveckla och berika vårt arbete samt vara till gagn för våra klienter.

Du kommer att arbeta i team med utredningsassistenten och de 3 socialsekreterare som handlägger försörjningsstöd samt våra 4 arbetsmarknadssekreterare och vårt arbetscentrum. Du kommer arbeta med handläggning av försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd för personer som är långvarigt arbetslösa, sjukskrivna samt med andra arbetshinder. I uppgiften ingår även samverkan med övriga verksamheter inom förvaltningen samt andra aktörer, arbetsförmedling, psykiatri, primärvård mfl Vi arbetar med motiverande samtal och andra insatser för att hitta rätt insatser på vägen till egen försörjning.

Vi är idag en arbetsgrupp på 5 socialsekreterare och 1 utredningsassistent som handlägger ärenden som rör försörjningsstöd, boendefrågor, kvinnofridsfrågor och missbruksfrågor för kommunens invånare som är 20 år och uppåt. Vi erbjuder ett kreativt arbetsklimat där det är nära till beslut, en trevlig gemenskap i en liten arbetsgrupp. Vuxenenheten är en grupp med vilja och förmåga till utveckling. Vi har extern handledning och flextidsavtal.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom med god erfarenhet av försörjningsstöd. Du skall ha erfarenhet av socialtjänstens uppdrag och av samverkan med andra aktörer. Vi vill att du är initiativrik, kan arbeta självständigt men även samverka med andra. Du har visioner, god social kompetens och är en tydlig kommunikatör. Körkort är meriterande. En särskild merit är kunskap om beroendefrågor.

Socionomexamen är ett krav och erfarenhet av myndighetsutövning med inriktning mot försörjningsstöd är meriterande. Det är också meriterande om du har MI-utbildning samt har kunskaper om Instrument X.

Arbetet som socialsekreterare förutsätter att du har god samarbetsförmåga och en förmåga att snabbt ställa om inför nya arbetsuppgifter. Du är strukturerad, stabil och har förmåga att sätta dig in i andra människors perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du har lätt för att kommunicera i tal och skrift. Du tänker på socialtjänsten i ett helhetsperspektiv och stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra verksamheten.

För att trivas hos oss är det viktigt att du är noggrann, ansvarstagande och har nära till skratt. Du ska ha lätt för att samarbeta, men kan även prioritera och arbeta självständigt. Du är road av att arbeta med alla typer av människor och har en god känsla för service. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-11-15
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande
Ange följande referens när du ansöker: A357715
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Bengt Thelander, Tf enhetschef 08-532 598 34 bengt.thelander@salem.se
Åsa Dahl, Enhetschef 08-532 59800 asa.dahl@salem.se
Vlasta Marcikic, Tf verksamhetschef 08-532 598 00 vlasta.marcikic@salem.se

Företag
Salems kommun

Adress
Salems kommun
Säby Torg 16
14480 Rönninge

Jobbnummer
1686359

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: