Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd/utredning

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
2017-09-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd/utredning" (publicerad 2017-09-22) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 83 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är närmre 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Vi vill skapa en organisation som ger förutsättningar för våra medborgare att få hjälp av oss.

Vi vill också skapa rimliga förutsättningar för våra medarbetare att kunna utföra sitt arbete i en god arbetsmiljö. Nu formar Kristianstads kommun en socialtjänst i framkant - Vill du vara med?



Verksamheten Utredning består av drygt 60 medarbetare som i huvudsak arbetar med handläggning av försörjningsstöd. Vi handlägger även boendefrågor, budget och skuldärende, återkrav, felaktiga utbetalningar och våld i nära relation. Verksamheten har 3 enheter, och respektive enhet har sedan team med nära arbetsledning i form av teamledare.

Publiceringsdatum
2017-09-21

Dina arbetsuppgifter
I arbete som socialsekreterare inom försörjningsstöd utreder du rätten till ekonomiskt bistånd och med stöd av motivations och rehabiliteringsarbete för du klienterna närmre självförsörjning. En naturlig del i dina uppgifter är samverkan både internt och externt där kontakt med såväl klienter som med samarbetspartners ingår. Du dokumenterar möten, planering och de insatser som genomförs.

Som handläggare har du en teamledare som arbetar nära arbetsgruppen i det dagliga arbetet. Vi erbjuder även extern handledning, yrkesspecifik introduktion för nyexaminerade samt en god introduktion för samtliga.

Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver också ha utbildning i socialrätt (kurs från universitet/högskola). Vi värdesätter att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och gärna där handläggning av försörjningsstöd ingått. Även erfarenhet av myndighetsutövning samt av handläggningsarbete eller annat administrativt arbete är meriterande.

Då kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter kan du uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift och har god datorvana. Det är en fördel om du har erfarenhet av verksamhetssystemet ProCapita. Arbetet kräver B-körkort.

För att lyckas i din roll har du gott ett bemötande och har förmåga att hantera människor i kris. Förmåga att kunna sätta gränser och visa empati behöver du i ditt arbete. Du är en person med god samarbets- och struktureringsförmåga.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder:
En tillsvidareanställning på heltid med tillträde i mitten av november eller enligt överenskommelse.
Ett vikariat på heltid med start 2017-12-01 fram till 2018-12-31.
Östra kommunhuset kommer att vara din arbetsplats.

När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Annelie Fröjdh, enhetschef 0738-53 20 48.

Sista ansökningsdag är 2017-10-12

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Mitten av november eller enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-12
Ange följande referens när du ansöker: AOV-2017/776
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annelie Fröjdh, enhetschef 0738-53 20 48
Branislav Nikolic 044-13 44 58.

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29180 Kristianstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
3710213

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: