Socialsekreterare - nyinrättade tjänster utifrån nytt arbetssätt

Sjöbo kommun, Myndighetsenheten / Administratörsjobb / Sjöbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten i Sjöbo

Sjöbo kommuns socialtjänsts myndighetsenhet tillhör organisatoriskt familjeförvaltningen. Förvaltningen består därutöver av socialtjänstens öppna serviceinsatser, flyktingmottagning, skol- och förskoleverksamhet, bibliotek och barn/ungdomskultur.

Vi satsar på utveckling inom individ- och familjeomsorgen genom att införa arbetsteam, vilket kräver fler nya medarbetare. Teamarbetet avser att på ett målinriktat sätt snabbare komma från utredning till behandling/insats.
Vi vill hitta bra lösningar i samverkan med den enskilde och hans/hennes nätverk och i samverkan med andra samhällsinsatser.
I enlighet med förändringsarbetet kommer utbildningsinsatser genomföras.

Kommunens 1100 medarbetare möter Sjöboborna i livets alla stadier. Att jobba hos oss är att spela en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.

Publiceringsdatum
2014-09-18

Arbetsuppgifter
Verksamheten, Barn Unga och Familj, har för att bemöta ett ökat antal anmälningar och ökade krav, påbörjat ett konkret arbete för att införa arbetsteam, samtidigt som mottagningsfunktionen ska förstärkas.

Teamen bygger på socialsekreterare med olika funktioner. Förändringen kräver en utökning av antalet tjänster och vi söker därför flera nya medarbetare inom samtliga funktioner.

• Mottagningssekreterare
• Utredare
• Barnsekreterare
• Familjehemssekreterare

Som mottagningssekreterare kommer du att ta emot alla ansökningar och anmälningar som kommer in till enheten, med uppgift att aktualisera, göra skyddsbedömning samt göra förhandsbedömningar.

Som utredare kommer du handlägga ärenden enligt SoL och LVU samt och följa upp öppenvårdsinsatser enligt SoL gentemot målgrupperna barn, ungdomar och deras familjer.

Som barnsekreterare ska du följa barnets vård i HVB-hem, familjehem och skolgång.
Du ska säkerställa att barnet får sina behov tillgodosedda och verka för barnens delaktighet och inflytande i vården samt att barnet har den kontakt med det biologiska nätverket som är gynnsam.

Som familjehemssekreterare kommer du att arbeta med att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem samt ingå avtal. Du gör bedömning av lämplighet och förmåga hos familjerna för att matcha dessa mot de barn som är aktuella för placering enligt SoL och LVU.

Som medarbetare på myndighetsenheten arbetar du i enlighet med BBIC. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation. Dokumentation är en viktig del av arbetet.
Samverkan med interna och externa samarbetspartners är viktiga inslag.
Som stöd i arbetet finns extern handledning.

Kvalifikationer
Socionom, social linje samt erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten. Vi värdesätter erfarenhet av utredningsarbete med barn och ungdomar.

God kunskap om socialtjänsten och sociallagstiftning samt god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. God förmåga att samarbeta. Meriterande är specialistkunskaper inom barn- eller ungdomsvård samt erfarenhet av att ha arbetat med BBiC. Har du tidigare arbetat i datasystemet ProCapita är det en fördel.
Körkort *B**** är ett krav.

Uppge i din ansökan vilken/vilka funktioner/uppdrag du är intresserad av.
Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan snarast!

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 18 400 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Arbetstider och omfattning
Heltid. 100% Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast, efter överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-10-03
Ange följande referens när du ansöker: 97/14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Malmborg Olsson, Enhetschef 0416-27393
Caroline Johnson, Gruppledare 0416-27391
Petra West-Stenkvist, Verksamhetschef IFO 0416-273 01

Facklig kontakt
Dietmar Hoffmann, Socialsekreterare, SSR 0416-274 26 dietmar.hoffmann@sjobo.se

Företag
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Adress
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten
Sjöbo kommun
27580 SJÖBO

Kontorsadress
27580

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2001207

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten: