Sektionschef inom Planerings- och budgetsekretariatet hos Energimyndigheten

Statens Energimyndighet / Controllerjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Energimyndighet i Eskilstuna, Västerås, Örebro, Norrköping, Stockholm eller i hela Sverige

Har du goda kunskaper och mångårig erfarenhet inom offentlig verksamhetsstyrning? Vill du vara med och bidra till att utveckla styrningen och uppföljningen av Energimyndigheten? Då kanske det är dig vi söker! Vi erbjuder en arbetsplats mitt i de stora samhällsfrågorna. Nu söker vi en sektionschef för en nyinrättad planeringssektion inom Planerings- och budgetsekretariatet.

Publiceringsdatum
2023-11-09

Om företaget
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vår vision är Hållbar energi för alla och vi jobbar utifrån den statliga värdegrunden samt våra tre värdeord; trovärdig, modig, och helhetssyn

Planerings- och budgetsekretariatet har huvudansvar för verksamhets- och ekonomistyrning på myndigheten och består i dagsläget av tolv medarbetare. Planerings- och budgetsekretariatet är placerat i Energimyndighetens stab och leds av ekonomichefen. Energimyndigheten befinner sig i ett förändringsskede, med många nya och stora uppdrag, delvis på nya områden. Detta ställer högre krav på organisationen, dess effektivitet och förmåga att kraftsamla kring nya uppdrag. När verksamheten nu växer inrättas en planeringssektion inom Planerings- och budgetsekretariatet där myndighetens verksamhetscontrollers placeras. Vi söker nu en sektionschef med personal- och verksamhetsansvar för dessa fem verksamhetscontrollers.

Dina arbetsuppgifter
Sektionschefen kommer att såväl strategiskt som operativt att leda och utveckla myndighetens planeringssektion och rapportera till ekonomichefen. I det dagliga arbetet leder och coachar du medarbetarna. I rollen ingår även vissa operativa arbetsuppgifter så som t.ex. att samordna myndighetens kontakter med Regeringskansliet. Du ansvarar även för att myndighetens verksamhetsstyrning, verksamhetsplanering, riskarbete och uppföljning är tydlig, effektiv och väl fungerande samt att aktuella regelverk och förordningar tillämpas.

Profil
Vi söker dig som har en akademisk examen inom det område som Energimyndigheten bedömer som relevant. Vidare har du flerårig, aktuell och relevant kunskap och god erfarenhet av verksamhetsstyrning samt förvaltningskunskap inom offentlig verksamhet. Du har även mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt goda kunskaper i Officepaketet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med IT stöd för verksamhetsplanering- och uppföljning.

Som person söker vi dig som har ett tillitsbaserat ledarskap med en god förmåga att leda, coacha och motivera andra. Du har förmåga att se konsekvenser och samband, du är kommunikativ och kan på ett övertygande sätt förankra ställningstaganden i organisationen. Du har ett lösningsorienterat förhållningssätt och lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer både inom och utanför myndigheten. Du är tydlig, har ett strategiskt tänk och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrigt

Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Vi erbjuder en flexibel och modern arbetsplats som verkar för balans mellan arbetsliv och privatliv, bland annat genom att erbjuda möjlighet till distansarbete.

Arbetstider och omfattning
Tillsvidareanställning, heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.

Kontakt
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ekonomichef Cecilia Kempe på Cecilia.Kempe@energimyndigheten.se. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Jeanette van der Hagen jeanette.vanderhagen@jeffersonwells.se.

Facklig kontakt
Eva-Karin Magnusson ST, Tel. 016-544 21 94
Mikaela Sahlin SACO-S Tel. 016-544 20 97

Välkommen med din ansökan senast 2023-11-26 Om du ansöker du på annat sätt än via vårt webbformulär, uppge diarienummer: 2023-023398

Ersättning
Fast månadslön Friskvårdsbidrag

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Energimyndighet (org.nr 202100-5000), http://www.energimyndigheten.se/

Arbetsplats
Energimyndigheten

Jobbnummer
8252188

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Energimyndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Energimyndighet: