Sekretesshandläggare med juridisk kompetens

Polismyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2025-04-28


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Nu har du möjlighet att söka tjänsten som sekretesshandläggare vid nationellt arkiv. Det här är en möjlighet för såväl en jurist som arbetat några år som dig som håller på att slutföra din juristutbildning. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Serviceavdelningen bildades formellt den 27 januari 2025 med uppdraget att stärka polisens möte med medborgarna genom att samla verksamheter och nationellt ansvar under en avdelning. Avdelningen kommer att ha ca 720 medarbetare i hela landet, leds av avdelningschef och består organisatoriskt av tre enheter och ett avdelningskansli.
Avdelningen ansvarar för att stärka polisens möte med medborgarna och deras behov av service. Vi ska också arbeta med medborgarnära ärenden och externa kanaler samt fortsätta driva digital utveckling för att lyckas. Serviceavdelningen har även ansvar för myndighetens informationshantering och är en del i det brottsbekämpande uppdraget. Avdelningen har både verksamhetsansvar och nationellt ansvar inom olika områden samt ansvar för att utveckla och följa upp dessa.
Informationsförvaltningsenheten ansvarar för funktioner och verksamheter som har informationen i centrum och vars mål handlar om att ha en god hantering av all verksamhetsinformation som uppstår inom myndigheten. Informationsförvaltningsenheten ansvarar även för att styra, stödja, utveckla och följa upp verksamheten inom områdena diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling och myndighetens skriftliga försändelser. Vidare ansvarar vi för den frivilliga indrivningen av utfärdade böter och strafförelägganden samt svarar för registervård av ett antal lagföringssystem såsom misstankeregistret och belastningsregistret, med tillhörande registerutdrag till allmänheten. Tjänsten som sekretesshandläggare är placerad vid arkivsektionen inom informationsförvaltningsenheten.

Publiceringsdatum
2025-04-28

Dina arbetsuppgifter
Arbetet består i huvudsak av att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Höga krav ställs på kvaliteten på utförda prövningar och att arbeta för enhetliga bedömningar. Uppdraget omfattar både tjänstemannaprövningar och att fatta myndighetsbeslut. Även andra arbetsuppgifter kopplade till arkivsektionens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter.
Arbetet utförs i nära samarbete med övriga sekretesshandläggare och du kommer ingå i en välfungerande grupp med kunniga och hjälpsamma kollegor. Arkivbeståndet består till stor del av kriminal­ärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1965 och framåt.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Juris kandidatexamen eller juristexamen alternativt pågående juristutbildning där arbetsgivaren bedömer att man har fullgod utbildningsnivå och erfarenhet
Goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning
Vana att genomföra juridiska analyser som arbetsgivaren bedömer relevant
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du också har:
Arbetslivserfarenhet, i närtid, av att ha arbetat med sekretessprövningar och handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
God kompetens och erfarenhet att handlägga och fatta beslut i ärenden hos myndighet eller annan offentlig förvaltning

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Annika Berglund Basilier, annika.berglund-basilier@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Hanna Bergquist, hanna.bergquist@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare
För fullständig annons samt information om hur du skickar in din ansökan vänligen besök annonsen på Polismyndighetens hemsida; https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/april/sekretesshandlaggare-med-juridisk-kompetens/
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten

Jobbnummer
9307346

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: