Samordnare inom myndighetsutövning - Socialtjänsten äldre och vuxna
Vaxholms kommun / Socialsekreterarjobb / Vaxholm
2025-12-19
Visa alla socialsekreterarjobb i Vaxholm,
Värmdö,
Lidingö,
Stockholm,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Vaxholms kommun i Vaxholm I Vaxholms stad, en liten kommun med hög ambitionsnivå, ges stort eget ansvar och möjligheter att påverka. Här arbetar du i verksamheter med goda resultat, i en vacker och trygg miljö. I undersökningar rankar medarbetare oss som en av Sveriges bästa kommuner att arbeta i.
Vår värdegrund, Samspel, Engagemang och Respekt, skapar gemenskap och hjälper oss med vårt samhällsviktiga uppdrag.
Som anställd inom socialförvaltningen har du möjlighet att göra skillnad. Här har du goda möjligheter att utvecklas i din roll och närhet och stöd av kollegor och chefer.
Publiceringsdatum2025-12-19BeskrivningSamordnaren kommer att arbeta som ett stöd till avdelningschefen inom socialtjänstens myndighetsområde som omfattar äldre, personer med psykisk ohälsa, personer med missbruk, nyanlända samt hushåll med behov av ekonomiskt bistånd.
Arbetet består i att säkerställa struktur, kvalitet och samordning i avdelningens processer - både verksamhetsmässigt och systemmässigt - samt bidra till att verksamheten utvecklas i enlighet med lagstiftning, föreskrifter och politiska mål.
Samordnaren bidrar till att avdelningschefen har väl underbyggda underlag för styrning, planering och uppföljning samt verkar för att intentionerna i SOSFS 2011:9 och den nya socialtjänstlagens värdegrund får genomslag i verksamheten.
Tjänsten är en del av socialförvaltningens omställningsarbete mot en mer förebyggande, kunskapsbaserad och personcentrerad socialtjänst.
Dina arbetsuppgifterVi söker en driven och strukturerad samordnare som vill bidra till utveckling och kvalitet inom socialtjänstens myndighetsutövning. Rollen innebär att du arbetar nära avdelningschefen och är en nyckelperson i att säkerställa rättssäkra processer och ett systematiskt kvalitetsarbete och en långsiktigt hållbar utveckling i linje med den nya socialtjänstlagen.
Dina huvudsakliga ansvarsområden:
- Stödja utveckling, implementering och uppföljning av rutiner, processer och arbetssätt inom myndighetsutövning för vuxna och äldre.
- Bidra till förvaltningens systematiska ledningssystem för kvalitet enligt SOSFS 2011:9 samt följa upp verksamhetsmål och kvalitetsindikatorer.
- Samordna uppföljning av entreprenad- och LOV-verksamheter, särskilt inom hemtjänst och andra insatser för äldre.
- Delta i dialoger med utförare och samverkansforum för att stärka kvalitet, personcentrering och måluppfyllelse.
- Medverka i utveckling av digitala arbetssätt och verksamhetssystem (t.ex. Lifecare), med fokus på kvalitet, rättssäkerhet och effektiv dokumentation.
- Identifiera risker, bidra till kontinuitetsplanering och årlig egenkontroll och förvaltningens samlade risk- och kvalitetsarbete.
- Medverka i uppföljning och utveckling av arbetssätt kopplade till äldreomsorgens kvalitet, samverkan med hälso- och sjukvård samt anhörigstöd.
- Förbereda beslutsunderlag och fungera som strategiskt stöd till avdelningschefen.
Vi söker dig som har god analytisk förmåga, är kommunikativ och trivs med att arbeta både självständigt och i nära samverkan med andra. Du har erfarenhet av myndighetsutövning, kvalitetsarbete och systemförvaltning inom socialtjänsten (meriterande), samt har intresse för utvecklingsfrågor, kvalitet och långsiktig verksamhetsförbättring.
KvalifikationerVi söker dig med socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning med inriktning mot socialt arbete.
Du har minst 3-5 års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och erfarenhet inom äldreomsorg, socialpsykiatri, missbruk eller ekonomiskt bistånd. Vi vill också att du har erfarenhet av kvalitets- och uppföljningsarbete, gärna enligt SOSFS 2011:9
Har du erfarenhet av samverkan med externa utförare eller uppföljning av entreprenad/LOV-verksamheter är det ett plus.
Meriterande är:
- fördjupad kunskap inom socialpsykiatri, missbruk och ekonomiskt bistånd
- erfarenhet av systemförvaltning eller arbete i strukturer där ansvar och roller mellan verksamhet och IT samordnas
- erfarenhet av verksamhetssystem som Lifecare
- erfarenhet av utvecklingsarbete, projektledning eller processledning
AnställningsvillkorSlutkandidater genomgår en bakgrundskontroll.
Som anställd i Vaxholms stad kan du komma att bli krigsplacerad i staden.
Vaxholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Om Vaxholm
Vaxholms stad är en skärgårdskommun med 12 000 invånare och stora naturområden inom gång- och cykelavstånd. Varje år har Vaxholm nära en miljon besökare Vaxholm. Enligt undersökningar är Vaxholm länets tryggaste kommun.
En utvecklad kollektivtrafik med goda buss- och båtförbindelser möjliggör god och naturskön pendling från centrala Stockholm och närliggande orter.
Inom kommunens verksamheter är vi idag ca 500 tillsvidareanställda som jobbar med våra invånares, näringsidkares och medarbetares bästa för ögonen utifrån våra värdeord Samspel, Engagemang och Respekt - SER.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/97".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Vaxholms kommun (org.nr 212000-2908)
Arbetsplats Socialförvaltningen, Myndighetsutövning
Kontakt Camilla Lundholm, avdelningschef
0854170809 Jobbnummer 9657509