Samordnare för Sociala insatsgrupper (SIG) och Trefas, 2 tjänster
Sollentuna Kommun / Socialsekreterarjobb / Sollentuna
2025-02-11
Visa alla socialsekreterarjobb i Sollentuna,
Upplands Väsby,
Järfälla,
Danderyd,
Upplands-Bro eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sollentuna Kommun i Sollentuna,
Järfälla,
Sundbyberg,
Stockholm,
Södertälje eller i
hela Sverige Vill du vara en nyckelperson i att starta upp och implementera sociala insatsgrupper (SIG) och Trefas i Sollentuna kommun?
Då är det här en tjänst för dig.
Avser en tillsvidaretjänst och en visstidsanställning med möjlighet till förlängning.
Sollentuna kommun är i ett inledande skede i att starta upp metoden Trefas och samverkansformen SIG för ungdomar och vuxna tillsammans med polisen. Under 2025 tar vi nästa steg i detta arbete och söker därför dig som vill arbeta som samordnare i båda dessa tillsammans med ytterligare en kollega.
Sociala insatsgrupper (SIG) är en arbetsform för samverkan kring målgruppen unga och unga vuxna som begår brott, befinner sig i riskzon för att utveckla eller har utvecklat en kriminell livsstil och/eller vistas i kriminella miljöer där de riskerar att involveras eller redan är involverade i våldsbejakande extremism. Socialtjänsten och polisen finns alltid med i denna samverkan, men den kan också inkludera andra viktiga aktörer så som skola, psykiatri och kriminalvård. Syftet med SIG är att samordna insatserna från dessa aktörer i syfte att motverka att individen återfaller i brott.
Trefas är en modell som startade i Järva 2019 och innebär en utökad samverkan mellan polis, socialtjänst och kriminalvård för att bekämpa skjutvapenvåld. Modellen har flera likheter med modellen Group Violence Intervention (GVI) men har ett mer individfokuserat angreppssätt. Syftet med samverkan är att utifrån en lägesbild från polisen kunna koordinera riktade insatser mot individer som bedöms vara på väg att utföra eller bli mål för dödskjutningar eller sprängningar.
Arbetsplatsen
Socialkontoret i Sollentuna är en socialtjänst i framkant avseende utveckling och nytänkande. Vi arbetar för att utveckla en kunskapsbaserad socialtjänst där uppföljning och kvalitetsfrågor är i fokus. Omvärldsbevakning, samverkan, brukarmedverkan och utveckling är prioriterade områden. Vid socialkontoret arbetar ca 230 personer.
Förvaltningen är uppdelad i fyra avdelningar, avdelningen för vuxna, avdelningen för barn och unga, avdelningen för stöd och utveckling samt FoU Nordväst.
Tjänsten är placerad inom vuxenavdelningen på enheten beroendemottagningen som är en samlokaliserad mottagning med regionens beroendevård för både ungdomar och vuxna. Här arbetar enhetschef, gruppledare, behandlare och behandlingsassistenter och vi vänder oss till kommuninvånare som har problem med alkohol, droger och/eller spel om pengar samt vill lämna en kriminell livsstil. Vi erbjuder även stöd till anhöriga för denna målgrupp.
Din arbetsroll
I din roll som samordnare kommer du samordna socialtjänstens arbete inom Trefas utan att själv ha ett myndighetsutövande ansvar. Du kommer som SIG-samordnare ha både egna ärenden och samarbeta tillsammans med ungdomsbehandlare med samordnande ansvar. En stor del av tjänsten ligger således i att kunna samverka med andra och koordinera olika insatser samt kunna upprätthålla goda relationer till pågående klienter inom ramen för dessa.
Utifrån att tjänsten är helt ny och utgör en central del i implementeringsprocessen av Trefas och SIG så kommer rollen som samordnare förtydligas ytterligare i takt med utvecklingsprocessen. Under denna process har du tillsammans med din kollega stora möjligheter att påverka rollens och arbetets utformning.
Publiceringsdatum2025-02-11KvalifikationerKvalifikationer - Socionomutbildning eller motsvarande akademisk utbildning.
- Kunskap om principerna om risk, behov och mottaglighet (RBM).
- Flera års erfarenhet av målgruppen.
Meriterande
- Tidigare arbetslivserfarenhet som SIG-samordnare.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten.
- Erfarenhet att arbeta inom öppenvård med målgruppen.
- Utbildning i Signs of safety.
- Vidareutbildning i aktuella kriminalitetsprogram.
Personliga förmågor och färdigheter
- Strukturerad.
- Självgående.
- Samarbetsförmåga.
- Stabil.
För att lyckas i rollen så behöver du kunna arbeta strukturerat och ta ansvar för dina arbetsuppgifter. En central del i tjänsten är att samverka både internt och externt och ställer därför höga krav på samarbetsförmåga där du behöver kunna navigera i olika perspektiv på ett konstruktivt sätt. Eftersom rollen innefattar att vara en del i att starta upp två nya samverkansformer i kommunen så behöver du vara självgående och kunna driva processer vidare. Utifrån att rollen har ett brett ansvarsområde så behöver du vara stabil och kunna behålla ett realistiskt perspektiv på situationer och prioritera i dessa.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Arbetstider
Dina arbetstider är måndag-onsdag kl. 08:00-16:30, torsdagar kl. 08:00-18:30 och fredagar kl. 08:00-14:30. Arbete utanför dessa tider kan förekomma.
Rekryteringsprocess
Vi kontaktar dig om du gått vidare i processen efter att ansökningstiden gått ut. Intervjuer kommer ske främst under vecka 10 och 11 och utgår ifrån den kompetensbaserade rekryteringsprocessen där du ombeds kunna ge konkreta exempel på hur du använder din kompetens i olika situationer.
Du kommer i tidigt skede bli ombedd att lämna ett löneanspråk och i slutet av processen kommer du genomgå en utökad bakgrundskontroll.
Vi erbjuder
Som anställd i Sollentuna erbjuds du ett roligt, stimulerande och utmanade uppdrag. Du är med i arbetet med att göra Sollentuna lite bättre varje dag för kommuninvånarna. Vi värnar om ett gott arbetsklimat som möjliggör ett hållbart arbetsliv bland annat genom att vi tillämpar flextid och erbjuder extern handledning, kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling.
Klicka på länken för att läsa mer om våra förmåner.
https://www.sollentuna.se/jobb--foretagande/jobba-hos-oss/formaner/Välkommen med din ansökan!
Välkommen till Sollentuna - en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/22".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sollentuna kommun (org.nr 212000-0134)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Kontakt Ann-Sofie Falk, enhetschef
073-9151763 Jobbnummer 9157660