Sakkunnig inom organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
Arbetsmiljöverket (Av) / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket (Av) i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Örebro eller i
hela Sverige På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb
Som sakkunnig kommer du att ha omväxlande arbetsuppgifter inom området organisatorisk och social arbetsmiljö. Det kan bland annat handla om att:
• omvärldsbevaka och analysera utvecklingen på landets alla arbetsplatser inom våra områden
• utforma och följa upp våra föreskrifter och allmänna råd
• ta fram vägledande material
• utgöra sakkunnigt stöd till andra handläggare, jurister och arbetsmiljöinspektörer på myndigheten
• svara på remisser från departement och andra myndigheter.
I rollen ingår även att företräda myndigheten i exempelvis möten med arbetsmarknadens parter och intressenter, att besvara frågor från massmedia t.ex. i intervjuer. Som sakkunnig inom OSA får du tillgång till kollegor som tillsammans utgör en bred och hög kompetens inom arbetsmiljöområdet.
Enheten Människa och omgivning är en del av avdelning Regler, marknadskontroll och internationella frågor. Enheten ansvarar för frågor om det systematiska arbetsmiljöarbetet, organisatorisk och social arbetsmiljö, arbetsplatsers utformning, ergonomi och det arbetsmedicinska området. Vi arbetar även med frågor om funktionshinderpolitik, tillgänglighet och jämställdhet samt digitaliseringens påverkan på arbetsmiljön. Vi samarbetar med andra enheter inom regelavdelningen bland annat i kemiska, tekniska och yrkeshygieniska frågor. Utöver det arbetar vi även internationellt i olika arbetsgrupper främst inom EU och vi deltar även i standardiseringsarbete nationellt och internationellt.
Publiceringsdatum2024-10-04BakgrundRollen kräver att du har
• minst kandidatexamen inom beteendevetenskap eller liknande område som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten
• flerårig aktuell erfarenhet av att arbeta med frågor rörande hot och våld
• kunskap och erfarenhet av arbete inom arbetsmiljö och arbetslivsfrågor
• mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
• god förmåga att uttrycka dig väl på engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du även har
• erfarenhet av praktiskt arbete med arbetsanpassning och ensamarbete
• erfarenhet av arbete med regelgivning och att tolka regler
• kunskap i arbetstidslagen
• erfarenhet av arbete som stödjande funktion t.ex. som expert eller sakkunnig
• erfarenhet av arbete i statlig myndighet.
Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du kan planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du har en god analytisk förmåga, kan växla mellan strategiskt och operativt arbete och sätter fokus på att nå uppsatta mål. Vidare kommunicerar du väl med andra och skapar nätverk både internt och externt. Därutöver ser vi gärna att du är en lagspelare som samarbetar bra med andra och bidrar till en positiv atmosfär. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna/annan ort. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. I urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologiska tester. Vi planerar intervjuer från vecka 46.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 23 oktober 2024!
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-10-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Arbetsmiljöverket (Av) (org.nr 202100-2148),
https://www.av.se/ Arbetsplats Arbetsmiljöverket
Kontakt Enhetschef för människa och omgivning
Darin Isaksson
010-730 90 00 Jobbnummer 8938859
Observera att sista ansökningsdag har passerat.