Säkerhetssamordnare till vård- och omsorgsförvaltningen

Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen / Säkerhetsjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i biståndskontor, utförare och en förvaltningsgemensam stab. En viktig uppgift för oss är att anpassa organisationen för att möta framtida behov med nya och växande målgrupper som har höga krav på egen medverkan och kvalificerad vård och omsorg. Vi arbetar för att den enskilde får det stöd hen behöver utifrån sina egna förutsättningar och behov för att kunna leva ett så självständigt, aktivt och meningsfullt liv som möjligt. Är du driven, modig och uthållig? Då har vi ett utvecklande och roligt arbete att erbjuda! Vi söker just nu en säkerhetssamordnare som kommer arbeta både strategiskt och operativt med övergripande risk- och säkerhetsfrågor!

I den här rollen ingår du i förvaltningens utrednings- och utvecklingsenhet. Här får du chansen att jobba med strategiska kris- och säkerhetsfrågor på förvaltningsövergripande nivå på uppdrag av nämnd och förvaltningsledning och med fokus på vård och omsorg. Du bidrar till omvärldsbevakning kopplat till krisberedskap och informationssäkerhet inom vård och omsorg och bidrar på så sätt till att verksamheten bedrivs med god kvalitet. En annan viktig del i ditt uppdrag är att samarbeta med olika funktioner både internt och externt.

Dina kollegor på enheten är utredare, utvecklingsledare, utvecklare, kvalitetsutvecklare, statistiker, medicinskt ansvarig sjuksköterska, medicinskt ansvarig för rehabilitering och säkerhetssamordnare. Lockas du att delta i säkerhetsarbete inom vård och omsorg vill vi att du skickar din ansökan redan idag!


Publiceringsdatum
2021-06-28

Arbetsuppgifter
Säkerhetssamordnaren ansvarar för att samordna och utveckla det systematiska arbetet inom områdena krisberedskap, säkerhet och informationssäkerhet. I rollen kommer du självständigt driva och arbeta med säkerhet och riskhantering inom förvaltningens uppdrag (ex. tekniska larm, digitala lösningar för nyckel- och läkemedelshantering, informationssäkerhet, bevakning, kamerabevakning och våld och hot). Uppdraget innebär också att samarbeta kommunövergripande med informationssäkerhetsstrateg, krisberedskapssamordnare, säkerhetssamordnare, brottsförebyggande samordnare och samordnare mot våldsbejakande extremism.

Arbetet består i huvudsak av att:
• Ge råd och stöd till förvaltningen och vara rådgivande till verksamhetschefer i säkerhetsfrågor och i det förebyggande säkerhetsarbetet samt arbeta fram säkerhetsplan samt genomföra säkerhetsbokslut.
• Krisberedskapsarbete, systematiskt arbete med krisberedskap, framtagande av risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsplaner, krispärm, säkerhetspärm, krisledningsplaner.
* Informationssäkerhetutredningar (KLASSA och konsekvensbedömningar) i rollen som dataskyddssamordnare. Uppdraget som dataskyddssamordnare kan till viss del komma att ske på uppdrag ifrån och/eller i samarbete med Socialförvaltningen och Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen.
• Samarbete med dataskyddsombud och kommunens jurister i informationssäkerhetsfrågor.
• Att arbeta med NIS-direktivet och säkerställa samhällsviktiga och digitala tjänster inom hälso- och sjukvård.
• Arbeta med egendomsskydd och personskydd i förvaltningen.
• Genomföra säkerhetsronder och utbildningar gällande riskhantering, säkerhetsfrågor, brandsäkerhet och tillbuds- och skaderapportering.
• Medverka i processledningsgruppen säkerhet där kommunens alla förvaltningar och bolag finns representerade med funktioner som arbetar med säkerhet.
• Säkerhetsarbete som innebär att arbeta med fysisk säkerhet och hur tekniska system är uppbyggda och sammankopplade (t.ex. larm- och passersystem, kameraövervakning).

Andra uppgifter som tillkommer:
• Uppdatera och förvalta styrdokument och beslutsunderlag inom förvaltningens kris- och säkerhetsarbetet.
• Ansvara för nämnddragningar inom kris- och säkerhetsområdena.
• Att inom säkerhetsområdet ta fram beslutsunderlag, PUB-avtal, säkerställa nämndens registerförteckning och lämna ut begärda handlingar.


Kvalifikationer
Vi vill att du har:
• Högskole- eller YH-utbildning inom området eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Det kan t.ex. vara en utbildning inom risk management eller från säkerhetsarbete, polis eller militär.
• Erfarenhet av säkerhets- och informationssäkerhetsarbete.
• God IT vana och erfarenhet av att arbeta med Officepaketet.
• God förmåga att uttrycka dig väl i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Starkt meriterande är:
• Eefarenhet av riskhantering/säkerhetsarbete på en strategisk nivå.
• Erfarenhet av säkerhetsarbete med fysisk säkerhet och hur tekniska system är uppbyggda och sammankopplade (t.ex. larm- och passersystem, kameraövervakning).
• Kunskap om dataskyddsförordning och NIS-direktivet.
• Vana av att driva projekt.
• Erfarenhet av arbete i en större organisation eller inom offentlig verksamhet.
• Erfarenhet av avtals- och leverantörsstyrning.

Meriterande är:
• God kunskap inom befintlig lagstiftning inom krisberedskapsområdet.
• Erfarenhet av att leda grupper och arbeta med stabsmetodik och krisorganisation.
• Kunskap och erfarenhet av totalförsvarsplanering.
• Erfarenhet av att arbeta med samhällsviktig verksamhet.
• Vana att stå inför större grupper och hålla föredrag.
• Erfarenhet av arbete med personuppgiftsincidenter, att hantera dessa processinriktad och systematiskt.
• Erfarenhet av samverkan med myndigheters säkerhets- och trygghetsorganisationer som t.ex. polisen, hälsa och sjukvård inom regioners verksamhet.

Personliga egenskaper väger tungt för tjänsten, varpå vi värdesätter ditt engagemang och din förmåga att arbeta självständigt. Du är en driven person som kan uppmärksamma och identifiera svagheter samt se utvecklingspotential i förvaltningens säkerhetsarbete. Du trivs att arbeta strategiskt och har lätt för att samarbeta med andra. Du är behärskad och kan anpassa dig till ändrade omständigheter.

Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. Även B-körkort är ett krav.

Vi ser fram emot att ta emot din ansökan!

ÖVRIGT
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-08-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "6696".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Jobbnummer
5834312

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen: