Registrator till Danderyds kommun
Danderyds kommun, Kanslienheten / Administratörsjobb / Danderyd
2025-03-21
Visa alla administratörsjobb i Danderyd,
Solna,
Sundbyberg,
Lidingö,
Sollentuna eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Danderyds kommun, Kanslienheten i Danderyd Var med och gör Sveriges bästa kommun ännu bättre. Danderyds kommun erbjuder gemenskap, utveckling och delaktighet på jobbet. Vi gör skillnad och skapar värde i vardagen i dialog med alla som lever, bor och verkar här. Genom närhet och korta beslutsvägar får du möjlighet att ta ansvar och jobba med både delar och helhet i ditt yrke. Här växer vi tillsammans med engagerade invånare, företag och kompetenta kollegor i trädgårdsstadens vackra miljö. Ta steget till ett utvecklande och hållbart arbetsliv i en lagom stor kommun nära allt.
Tjänsten som registrator är placerad på kanslienheten på kommunledningskontoret. Här jobbar 15 medarbetare som ansvarar för stöd och samordning gällande ärendeberedning och beslutsprocesser i kommunfullmäktige, och nämnder med utskott. Vidare arbetar enheten med registrering, arkivering och utveckling av ärendeprocess. Överförmyndarkansliet som utövar tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns förvaltning finns inom enheten. Tillsammans utvecklar vi gemensamma arbetssätt och metoder för att skapa moderna och ändamålsenliga processer som säkrar vårt demokratiska uppdrag.
Gillar du ordning och reda, är utvecklingsorienterad och har ett stort intresse för digital informationshantering? Vi söker en strukturerad och serviceinriktad registrator som vill bidra till en effektiv informationshantering och ärendeprocess. Välkommen att bli en del av oss!
Publiceringsdatum2025-03-21ArbetsuppgifterSom registrator är du en nyckelperson i informations- och ärendehanteringen. Du har ansvar för en korrekt och effektiv hantering av ärenden, dokument och handlingar, och du fungerar som stöd för allmänheten, kommunens medarbetare, chefer och förtroendevalda. Ditt arbete omfattar löpande diarieföring, postöppning, utlämnande av allmänna handlingar med sekretessprövning samt registervård. Arbetsuppgifterna är både rutinmässiga och mer komplexa, vilket ställer krav på noggrannhet och flexibilitet.
Du bidrar aktivt till utvecklingen av arbetsmetoder och rutiner, med särskilt fokus på digitalisering och effektivisering. På kommunledningskontoret arbetar vi digitalt, vilket innebär att vår ärendehantering och politiska beredning sker i vårt elektroniska ärendehanteringssystem.
Du ingår en i en grupp registratorer på kansliet men ansvarar för registraturen åt en specifik förvaltning. Tillsammans med dina kollegor ser ni till att alla ärenden och handlingar är korrekta, aktuella och tillgängliga. Utöver registratorrollen arbetar du som arkivredogörare och ansvarar för att förvaltningens arkiv.
Andra administrativa arbetsuppgifter kan tillkomma beroende på din kompetens, erfarenhet och förvaltningens behov.
KvalifikationerVi söker dig med:
• Eftergymnasial utbildning inom registratur, arkiv- och informationskunskap eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
• Du har goda kunskaper om den lagstiftning som reglerar hanteringen av allmänna handlingar.
• God förmåga att kommunicera på svenska både muntligt och i skrift.
• God digital vana och kunskaper i Office-paketet.
Det är meriterande om du har:
• Du har erfarenhet av diarieföring och ärendehantering i offentlig förvaltning, gärna från en politiskt styrd organisation.
• Erfarenhet av arbete i w3d3 eller annat ärendehanteringssystem.
• Kunskaper i offentlighet- och sekretesslagstiftning.
För att lyckas i denna roll arbetar du strukturerat och noggrant för att säkerställa bästa möjliga service. Du har en förmåga att organisera och driva ditt eget arbete framåt. Du är kommunikativ och serviceinriktad, vilket gör att du enkelt bygger relationer och skapar förtroende. Du trivs med att ge stöd och har en förmåga att vägleda andra på ett pedagogiskt och tydligt sätt. Eftersom tjänsten innebär många kontakter både inom och utanför organisationen, är det viktigt att du är både lyhörd och kommunikativ.
Du har också ett intresse för att effektivisera processer och håller dig uppdaterad om utvecklingen inom ditt arbetsområde. Vi värdesätter förmågan att arbeta självständigt och med integritet, samtidigt som du skapar goda relationer och bidrar till ett positivt samarbetsklimat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag så vänta inte med att skicka in din ansökan.
ÖVRIGT
Arbetet sker i kommunens lokaler på Danderyds slott med möjlighet till distansarbete.
Danderyds kommun strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med många trevliga och kunniga medarbetare. Besök gärna vår jobbportal
https://www.danderyd.se/ovriga-verksamheter/jobb/ om du vill veta vad våra chefer säger om kommunens uppdrag och utvecklingen framåt. Här kan du också samla information, bland annat om våra förmåner. Mer information om vår verksamhet hittar du på
www.danderyd.se. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Danderyds kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande önskar vi att du skickar in din ansökan digitalt enligt ovan.
Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C239513".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Danderyds kommun (org.nr 212000-0126)
Arbetsplats Danderyds kommun, Kanslienheten
Kontakt Kanslichef
André Schembri
andre.schembri@danderyd.se +46 8 56891918 Jobbnummer 9239008