Registrator

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Karlstad, Örebro, Skövde, Linköping, Eskilstuna eller i hela Sverige

Den nya polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Rättsavdelningen består av ca 700 medarbetare varav ca 45 inom Region Bergslagen. Regionen består av länen Värmland, Dalarna och Örebro med Örebro som huvudort. Inom hela regionen arbetar ca 1700 medarbetare.

Rättsavdelningen utövar Polismyndighetens rättsliga styrning och bistår med juridiskt stöd till hela Polismyndigheten. Vidare ansvarar avdelningen för hantering av allmänna handlingar samt för handläggning av förvaltningsärenden.

Informationsförvaltningen innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.
Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.

Vi söker nu en registrator för en tidsbegränsad anställning under ett år med placering i Karlstad.

Publiceringsdatum
2015-11-06

Arbetsuppgifter
Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar, ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digital dokument- och ärendehantering. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser. I arbetsuppgifterna ingår postöppning, fördelning av post och e-post, diarieföring mm, för Polisområde Värmland och hela polisregionen. Du är ett stöd i ärendehanteringen för medarbetare, och det är till dig som allmänheten, försäkringsbolag, myndigheter, massmedia m.fl. vänder sig vid begäran om att få ut allmänna handlingar. Du ska också kunna handlägga enklare typ av ärenden. Samarbete med arkivarien ingår och en viktig del i arbetet är att tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar, samt att informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet.

Kvalifikationer
Relevant högskoleutbildning med inriktning mot arkiv och/eller registratur.
Kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen.
B-körkort.

Erfarenhetskrav:
Erfarenhet av att administrera ärenden inom offentlig förvaltning och är van att arbeta i diarieförings- och ärendehanteringssystem.

Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift och är van användare av Office-paketet. Erfarenhet av diarieföring i Polismyndighetens allmänna diarium (PÄr) är meriterande, likaså erfarenhet av andra relevanta digitala system som registratorn använder i sitt arbete vid Polismyndigheten.

Dina personliga egenskaper
Struktur, noggrannhet och ordningssinne är en förutsättning för ett professionellt utförande av arbetsuppgifterna. Du kan arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är serviceinriktad, omdömesgill och ansvarstagande, har god problemlösningsförmåga och tar egna initiativ för att lösa de frågor som dyker upp. Du är drivande och kan arbeta under tidspress.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom Polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för Polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Vi tillämpar flextid. Tidsbegränsad anställning under 1 år. Tidsbegränsad anställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-13
Ange följande referens när du ansöker: C3485/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lejla Sadikovic, tf gruppchef 010-56 70281

Facklig kontakt
Anders Sjöberg, Polisförbundet 11414
Mats Henriksson, ST 010-5671860
Monica Hedin SEKO 010-56 70232

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2516229

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: