Redovisningsekonom
Statens Fastighetsverk / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
2022-01-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Redovisningsekonom" (sökbar t.o.m. 2025-01-08) ⬅️
Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Fastighetsverk i Stockholm,
Solna,
Botkyrka,
Ekerö,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter - däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
Ekonomienheten är en av tre enheter i Finansstaben. På enheten är vi 12 medarbetare med kompetens inom redovisning, ekonomiuppföljning och ekonomistyrning samt systemförvaltning. Ekonomienheten ansvarar för ekonomirapportering som myndighetens budget, prognoser och bokslut till ledningsgrupp och styrelse samt till Ekonomistyrningsverket och Regeringskansliet. Till enhetens ansvarsområde hör också myndighetens leverantör- och kundreskontra, ekonomimodell, redovisning, finansieringsfrågor, förvaltning och utveckling av våra affärssystem samt rådgivning och stöd till organisationen i ekonomiska frågor.
Din roll
I rollen som redovisningsekonom kommer du huvudsakligen att hantera myndighetens leverantörreskontra och du jobbar i vårt e-handelssystem Visma Proceedo och ekonomisystemet UBW. Rollen innebär att du dagligen distribuerar och hanterar fakturor i e-handelssystemet, följer upp leverantörsfakturor och har kontakt med både medarbetare på myndigheten och leverantörer i olika frågor. En viktig del i din roll är att utveckla arbetssätt och rutiner och på så sätt bidra till en än mer kvalitetssäkrad fakturaprocess och se till att våra systemstöd används effektivt.
Du kommer även att ansvara för att göra myndighetens utbetalningar och göra återredovisningar från banken och vid bokslut ansvarar du för att göra avstämningar och uppföljning av leverantörsreskontra.
Vidare har du kontakt med medarbetare inom SFV. Du ger stöd, utbildning och service till användare/verksamheten kopplat till ansvarsområdet. Du kommer också samarbeta med e-handels- och avtalssamordnare som finns på enheten Upphandling eftersom att flödet från beställning till faktura är tätt sammankopplat.
Din profil
Vi söker dig som har lämplig eftergymnasial utbildning inom ekonomi. Du har några års erfarenhet av redovisning, med fokus på leverantörsreskontra på en ekonomienhet/ekonomiavdelning inom offentlig förvaltning och du har haft systemen Visma Proceedo och UBW som dina huvudsakliga arbetsverktyg. Du har naturlig fallenhet för siffor och detaljer samt god kunskap i svenska, både i tal och skrift. Vidare har du goda kunskaper i Excel och lätt för att lära dig nya system.
Du har tidigare varit med och drivit förbättringar i din roll och sporras av att hitta nya arbetssätt i systemen som leder till bättre kvalitet och uppföljning i fakturaprocessen. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hålla enklare presentationer och utbildningar inom ditt ansvarsområde och i de system som du använder för andra medarbetare.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För oss är det viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt där du kan hantera hektiska perioder på ett konstruktivt sätt. Du behöver vara samarbetsorienterad och ha en hög nivå av serviceanda. Du är dessutom noggrann och gillar att dyka ner i detaljer där du reder ut oklarheter och hittar lösningar.
Mer information
SFV tillämpar normalt provanställning.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på
www.sfv.se. Sista ansökningsdag är 2022-02-11 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!
För frågor kring tjänsten går det bra att kontakta enhetschef Mariette Molin på tfn 010-478 74 07.
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställd och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2022-01-28Ersättning,
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-02-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Fastighetsverk
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Fastighetsverk (org.nr 202100-4474),
http://www.statensfastighetsverk.se/ Arbetsplats Statens fastighetsverk
Kontakt Mariette Molin, Enhetschef
010-478 74 07 Jobbnummer 6288741
Observera att sista ansökningsdag har passerat.