Redovisningsansvarig till kund inom offentlig sektor i Göteborg.

Adecco Sweden AB / Redovisningsekonomjobb / Göteborg
2025-08-12


Visa alla redovisningsekonomjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Adecco Sweden AB i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2025-08-12

Om tjänsten
Vi söker nu en analytisk och kommunikativ redovisningsansvarig till vår kund i Göteborg. Uppdraget omfattar både operativt och strategiskt ansvar för redovisningsprocessen och innebär en central roll i att driva och utveckla ekonomienhetens arbete.

Som redovisningsansvarig är du enhetschefens främsta stöd i redovisningsfrågor och har ett övergripande ansvar för redovisningen hos vår kund. Du arbetar aktivt med att kvalitetssäkra rutiner, ta fram förbättringsförslag och säkerställa att arbetet bedrivs i enlighet med lagstiftning, god redovisningssed och kundens interna regelverk.

Rollen innebär ett nära samarbete med kollegor och verksamheten som helhet. Du samordnar redovisningsarbetet och fungerar som ett stöd i komplexa redovisningsfrågor.

Andra förekommande arbetsuppgifter:
• Arbete i ekonomisystem (främst Unit4).
• Leda och stödja arbetsgruppen för leverantörs- och kundreskontra.
• Utföra bokföring och redovisning, inklusive huvudbokföring.
• Ta fram rapporter och genomföra analyser.
• Avstämningar, felsökning och kontroller (t.ex. interna mellanhavanden).
• Genomföra årsbokslut och dokumentera balansposter
• Ansvara för den löpande bokföringen, periodbokslut och avstämning av balanskonton.
• Upprätta delårs- och årsredovisningar i enlighet med lagar, rekommendationer och stadens riktlinjer.
• Säkerställa god redovisningssed och initiera förbättringar inom redovisningsprocessen.
• Driva utvecklingsarbete, inklusive digitaliseringsförslag och processoptimering.
• Fungera som kontaktperson för redovisningsfrågor gentemot kund, kollegor, andra förvaltningar och externa aktörer.
• Arbeta med intern kontroll, utbilda verksamheten i redovisningsfrågor och följa utvecklingen inom området.
• Aktivt delta i arbetsgrupper för att främja utvecklingen av redovisningsarbetet.

Uppdragsperiod och omfattning
Tjänsten som redovisningsansvarig är ett konsultuppdrag på heltid med planerat startdatum den 1 oktober 2025. Uppdraget förväntas pågå till och med den 28 februari 2026, med eventuell möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader.

Krav för tjänsten:
• Högskole-/universitetsexamen med inriktning mot ekonomi eller redovisning
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete eller motsvarande roll som redovisningsansvarig eller samordnare.
• Erfarenhet av arbete i medelstor organisation.
• Goda IT-kunskaper, särskilt i Excel.

För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM.

Meriterande för tjänsten
• Erfarenhet av ekonomisystem såsom Agresso, Nekksus Hypergene och Unit 4.
• Tidigare arbete inom offentlig sektor.
• Erfarenhet av att arbeta med förbättringsarbete och processutveckling

Om dig
Vi söker dig som har en stark analytisk förmåga och lätt kan identifiera kärnan i komplexa problem, se samband och föreslå lösningar. Du är en kommunikativ person som tydligt och pedagogiskt förmedlar information, anpassar ditt språk efter mottagare och skapar förståelse i organisationen. Du trivs med att samarbeta, är prestigelös och bidrar aktivt till ett gott arbetsklimat och helheten i teamet. Du arbetar strukturerat och metodiskt, planerar och organiserar ditt arbete effektivt och säkerställer att uppgifter genomförs i tid och följs upp. Dessutom är du självledande, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och använder din kompetens på ett sätt som skapar tillit och bidrar till att nå gemensamma mål

För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering använder vi oss i denna process av arbetspsykologiska tester. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och urval sker löpande. Sista ansökningsdag är 2025-08-29.

Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Anki Arnquist via Adecco 's växel 010 - 173 73 00 eller epost: anki.arnquist@adecco.se

Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via info@adecco.se

Välkommen med din ansökan!

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Adecco Sweden AB (org.nr 556447-2677), https://www.adecco.com/sv-se

Jobbnummer
9453850

Prenumerera på jobb från Adecco Sweden AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Adecco Sweden AB: