Process- och metodspecialist, IT Sundsvall
Försäkringskassan / Datajobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Sundsvall,
Timrå,
Mark,
Härnösand,
Nordanstig eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Sundsvall,
Kramfors,
Hudiksvall,
Ljusdal,
Sollefteå eller i
hela Sverige Referens: 071193-2010
Försäkringskassan IT arbetar med "hela kedjan" - från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. Vi levererar IT-tjänster inom handläggning, administration och självbetjäning för Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och andra partners. Vi är cirka 830 IT-medarbetare på flera orter i landet som arbetar med utveckling, förvaltning och IT-drift men vi behöver bli flera! Vi söker nu:
Process- och metodspecialist, med specialområde kravhantering till vår IT-organisation, vikariat
Arkitekturenheten består av två sektioner; Arkitektur respektive Process, metod och verktyg (PMV).
Sektionen PMV består av 9 medarbetare. Syftet med sektionen är att säkra att ändamålsenliga processer, metoder och utvecklingsverktyg finns att tillgå för VO Applikation systemutveckling.
Som Process- och metodspecialist med specialområde kravhantering arbetar du med förbättring av vårt arbetssätt inom kravhantering samt att aktivt söka förbättrings- och effektiviseringsmöjligheter inom hela systemutvecklingsarbetet.
I arbetet ingår även att delta i linjearbetet med att vidareutveckla utvecklingsprocessen samt fungera som stöd till övriga delar av organisationen. Du deltar även i strategiskt viktiga förstudier, projekt och upphandlingar. Arbetet innebär interna kontaktytor med kravställare, projektledare, systemutvecklare och testledare, samt externa kontakter med leverantörer och andra myndigheter.
Sektionen Process, metoder och verktyg ansvarar för:
• Säkra att ändamålsenliga processer, metoder och utvecklingsverktyg finns att tillgå för VO Applikation
• Planera och leda arbetet med att förvalta och utveckla beslutade processer, metoder och utvecklingsverktyg inom VO Applikation
• Inom VO Applikation hantera investeringsbudget avseende utvecklingsverktyg
• Ge stöd till organisationen avseende implementering av beslutade processer, metoder och utvecklingsverktyg
• Presentation och samordning av publicering avseende information om PMV
• Förbättringsteam mot leveransområden och projekt samt samordning av användarstöd
Arbetsuppgifter och ansvar
• Föreslå och/eller leda process- och metodförbättringsarbete inom sektionens ansvarsområden
• Föreslå och bereda aktiviteter som syftar till att utveckla och förbättra kvalitet och effektivitet inom systemutvecklingsarbetet.
• Förvaltning av metodbeskrivningar och mallar inom ett eller flera expertområden
• Fånga och kommunicera goda exempel (best practice) och förbättringsförslag
• Leda kompetensnätverk inom ett eller flera expertområden
• Identifiera behov av utbildningsinsatser inom ITA kopplat till systemutvecklingsprocessen
Exempel på arbetsuppgifter för denna tjänst:
• Delta i processutvecklingsaktiviteter, som kan vara inom t ex regelmodelleringsmetodik, metodförändringar pga. automatiserad handläggning, metodförändringar pga. förändringar i verksamhetsutvecklingsmetodik, metodik för mindre vidareutveckling
• Vara med och ta fram och hålla i delar av kravutbildningar
• Ge 2:a linjens support inom kravhantering
• Delta i förbättringsteam/punktinsatser i utvalda projekt
• Vara med och ta fram nyhetsbrev och hålla möten med kravnätverket
• Ge metodstöd i förstudiemodellen för nystartade förstudier
• Utredningar t.ex. om nya verktyg inom krav och test
Personlig profil
För att lyckas i ditt arbete som Process- och metodutvecklare ser vi att du är en drivande person som ser helheten i en IT-lösning, från verksamhetens kravställning till färdig IT-produkt. Arbetet innebär kontakter med personer i olika roller och förutsätter god kommunikationsförmåga. Du är lyhörd men kan också argumentera för överenskomna riktlinjer och fatta beslut även när dessa möter motstridiga viljor.
Du drivs av att försöka förstå hur saker och ting hänger ihop, såväl i helhet som i detalj. Du kan prioritera, har ordningssinne och vill dela med dig av dina kunskaper till dina kolleger.
Kompetensprofil
Du som söker har Högskoleexamen om minst 120 poäng (180 hp) inom IT eller likvärdig arbetslivserfarenhet.
Du har även:
Minst tre års erfarenhet av arbete i komplexa systemutvecklingsprojekt
Minst tre års erfarenhet av systemutvecklingsmetodik
Minst ett års erfarenhet av processer och processförbättring
Du har gott funktionellt kunnande. Vi ser även att du har omfattande ledarskapserfarenhet samt goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Meriterande är erfarenhet av Försäkringskassans IT-system, Rational Unified Process (RUP), ASAP och EA (Enterprise Architecture). Kunskaper inom projektledning är också önskvärt.
Publiceringsdatum2010-09-29Övrig informationAnställningen är ett vikariat på heltid för perioden 101101 - 111028 med tillträde omgående. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.
Frågor
Frågor kring tjänsten bevaras av sektionschef Björn Forsberg, 010-114 75 02. Frågor kring rekryteringsprocessen besvaras av HR specialist, Anneli Nilsson tfn 010-113 70 89. Fackliga företrädare är för SACO: Johnny Berggren, för ST: Tony Godin och för SEKO: Ebrima Dibba. De fackliga företrädande nås via vår växel, 08-786 90 00.
Så ansöker duVi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 071193-2010 senast den 24 oktober 2010. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Vikariat
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.
FöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Personalenheten
Jobbnummer 742761
Observera att sista ansökningsdag har passerat.