Presskommunikatör

Upphandlingsmyndigheten / Marknadsföringsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Nu söker vi en presskommunikatör till kommunikationsenheten. En viktig roll för att vi ska nå ut med vårt budskap om vikten av effektiva, hållbara och innovativa offentliga affärer.

Kommunikationsenheten har ett övergripande ansvar för myndighetens externa och interna kommunikation. Kommunikationen är en integrerad del av kärnverksamheten, det ser vi som en framgångsfaktor. Vi arbetar tillsammans med lyhördhet för att möta de aktuella behoven hos våra målgrupper. Kommunikationsenheten består idag av 8 medarbetare. Vi förstärker nu enheten och söker därför en presskommunikatör som är skicklig på att bedriva såväl strategiskt som operativt press- och kommunikationsarbete. Vår strategi är digitalt först så vi tror att du känner dig hemma i det digitala landskapet och drivs av att hitta nya kanaler för kommunikation.

Vad ska du arbeta med?
I rollen som presskommunikatör på Upphandlingsmyndigheten arbetar du såväl med strategiskt och operativt pressarbete som med övergripande kommunikationsarbete inom myndigheten. Du ansvarar för att utveckla myndighetens pressarbete med syfte att skapa kännedom och engagemang för Upphandlingsmyndighetens verksamhet. Du bygger goda medierelationer, planerar och genomför medieaktiviteter och följer myndighetens mediebild. Omvärldsbevakning är en viktig del av din roll och du agerar på nyhetsflödet inklusive sociala medier.

Du ingår i myndighetens olika projekt och tar fram kommunikationsstrategier och planer samt genomför kommunikationsaktiviteter som tex att arrangera seminarier, producera rapporter och filmer samt ger råd i kommunikationsfrågor. Tjänsten innebär cirka 50% arbete med pressfrågor och 50% med övergripande kommunikation.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Strategisk och operativ kommunikation i stort på myndigheten
• Planera och genomföra kommunikations-, medie- och PR-aktiviteter
• Sätta upp mål och mäta vår medienärvaro, och löpande analysera och rapportera till ledningsgruppen
• Ansvara för och utveckla myndighetens pressfunktion
• Vara rådgivare och ge stöd till generaldirektören, chefer och medarbetare i kommunikations- och mediefrågor. Coacha chefer och medarbetare inför intervjuer och framträdanden
• Skriva pressmeddelanden, debattartiklar och andra former av nyheter och artiklar samt redigera och bearbeta andras material för att säkerställa kvalitet
• Jobba med sociala medier samt hitta nya kanaler för att nå ut med myndighetens budskap
• Beställa kommunikationstjänster av våra olika leverantörer
• Proaktivt medverka till att utveckla ansvarsområdet tillsammans med kollegorna på kommunikationsenheten

Kunskaper och erfarenheter

• Relevant utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• Sammanlagt minst 5 års erfarenhet av liknande arbete med både press- och kommunikationsarbete.
• Erfarenhet av proaktivt pressarbete
• Erfarenhet av och engagemang för att ge professionell service till journalister
• Erfarenhet av att ta fram kommunikationsstrategier och omvandla dessa till planer och aktiviteter
• Mycket bra skribent och har en god stilistisk förmåga i tal och skrift på framförallt svenska, men även gärna på engelska
• Väl insatt i hur sociala medier fungerar och att arbeta med dessa kanaler kopplat till press och PR
• God datorvana och goda kunskaper i att arbeta med Office och olika redigerings- och publiceringsverktyg som t ex EpiServer

Det är meriterande om du har erfarenhet av krishantering ur ett media-/varumärkesperspektiv samt projektledning av event och konferenser.

Publiceringsdatum
2018-05-25

Dina personliga egenskaper
• God samarbetsförmåga, du söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i kommunikationsarbetet
• Sätter kunden/målgruppen i fokus och har en förmåga till helhetssyn och kan prioritera och fokusera.
• Passion för kommunikation och triggas av att hitta nya sätt att lösa problem på. Du vågar testa nya metoder och lösningar
• En förmåga att snabbt sätta dig ini komplexa frågor
• Stort samhällsintresse
• Trygg i din profession

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet

Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten är en ung myndighet som ger stöd genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder för offentlig upphandling. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid.

Anställning och ansökan
Tjänsten är på heltid, tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning. Sista ansökningsdag är 1/6 2018.

För mer information kontakta
Åsa Olsson, kommunikationschef, 08-586 217 99

Johanna Carlstedt, HR 08-586 217 94

Johanna Enberg, SACO-S, 08-586 217 36

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-06-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Upphandlingsmyndigheten

Adress
Upphandlingsmyndigheten
Svetsarvägen 10
17141 Solna

Kontorsadress
Svetsarvägen 10

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Upphandlingsmyndigheten
Senaste upphandlingen: Expertstöd inom hållbarhet

Jobbnummer
4166573

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Upphandlingsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandlingsmyndigheten: