Polismyndigheten söker utredningsadministratörer till Borås
Polismyndigheten, Polisregion Väst / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Väst i Borås,
Alingsås,
Vårgårda,
Härryda,
Mölndal eller i
hela Sverige POLISMYNDIGHETEN
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna och rikspolisstyrelsen är en enrådsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Från den 1 januari 2015 består den nya Polismyndigheten av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
REGION VÄST
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
POLISOMRÅDE ÄLVSBORG
Polisområde Älvsborg omfattar tio kommuner och är indelat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli. Vid utgången av 2016 ska polisområdet ha cirka 440 anställda.
Publiceringsdatum2016-09-29ArbetsuppgifterSom utredningsadministratör är du ett viktigt stöd i vår utredningsverksamhet. Du arbetar nära våra utredare och förundersökningsledare, men även andra typer av samarbeten förekommer i hög utsträckning såväl inom som utanför myndigheten. Du arbetar främst i polisens olika IT-system, men det förekommer även inslag av manuellt pappersarbete. Arbetet utgår från en fastställd process som är styrd av lagar, rutiner och tidsramar.
I rollen ingår bland annat följande arbetsuppgifter och ansvarsområden:
• Registrera och diarieföra ärenden och handlingar
• Inhämta och sammanställa information från olika instanser och register, till exempel misstankeregister och brottsregister
• Vara behjälplig med planering och inbokning av förhör m.m.
• Skriva ut inspelade förhör
• Kvalitetssäkra och kontrollera underlag och handlingar som ska lämnas ut eller skickas vidare
• Besvara frågor från allmänhet, externa aktörer och interna intressenter gällande pågående utredningar
Du kommer att arbeta i en föränderlig miljö och därför kan både arbetsuppgifter och tempo variera från dag till annan. Arbetet innebär i huvudsak tjänstgöring på dagtid, vardagar med möjlighet till flextid. Viss helg- och kvällstjänstgöring förekommer.
KvalifikationerKRAV
• Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
• Några års erfarenhet av att ha arbetat administrativt och serviceinriktat i en offentlig organisation
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
• God datorvana och lätt för att sätta dig in i olika IT-system
MERITERANDE
• Ytterligare språkkunskaper utöver svenska och engelska
• Erfarenhet av att ha arbetat med diarieföring
• Kunskaper i RAR/DurTvå/PÄR
• Eftergymnasial utbildning inom juridik eller offentlig förvaltning
PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som är trygg i din administrativa kompetens och som trivs i en roll med många olika kontaktytor. För att lyckas i rollen behöver du vara serviceinriktad och ha förmåga att möta andra på ett lyhört sätt.
Du är noggrann och värdesätter hög kvalitet i ditt arbete, men är också flexibel och har förmåga att prioritera när situationen kräver det. Tjänsten innebär varierande arbetsuppgifter, vilket innebär att du behöver kunna hantera ett lugnt såväl som ett högt arbetstempo för att trivas i rollen.
Som representant för Polismyndigheten förväntas du agera professionellt och ha gott omdöme, vilket skall avspeglas i ditt förhållningssätt och bemötande. Ibland kommer du att möta människor som råkat ut för svåra händelser, därav är det viktigt att du känner dig trygg med att hantera denna typ av situationer. Som administratör hos polisen arbetar du med ärenden som innehåller information som måste hanteras på ett korrekt sätt, vilket innebär att du behöver förstå och kunna arbeta utifrån gällande sekretessbestämmelser.
Du kommer att arbeta självständigt såväl som med dina övriga kollegor inom myndigheten. Därför söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och vilja att bidra till ett gott arbetsklimat.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
KONTAKT
Information om uppdraget: Jan- Olof Botin.
Information om rekryteringsprocessen: Thomas Anderson, Madeleine Ejenstam (HR-handläggare).
Arbetstagarorganisationer: SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S.
Samtliga nås via polisens växel 114 14
Anställning: Tillsvidareanställning. Är du inte redan anställd i myndigheten tillämpas 6 månaders provanställning.
Arbetstid:Dagtid med flex. Viss kvälls- och helgtjänstgöring kan förekomma.
Tjänsteställe: Borås
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Dagtid med flex. Viss kvälls- och helgtjänstgöring kan förekomma. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-10-19
Ange följande referens när du ansöker: C8657/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktThomas Anderson, HR- konsult 114 14
Madeleine Ejenstam, HR- konsult 114 14
Facklig kontaktFackliga företrädare för SEKO Polisen, ST inom P
FöretagPolismyndigheten, Polisregion Väst
AdressPolismyndigheten, Polisregion Väst
Box 429
40126 Göteborg
KontorsadressStampgatan 28 40126 Göteborg
Jobbnummer 3076162
Observera att sista ansökningsdag har passerat.