Personliga handläggare och Försäkringsutredare

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Kalix
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kalix, Haparanda, Luleå, Överkalix, Övertorneå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Kalix, Haparanda, Luleå, Överkalix, Piteå eller i hela Sverige

Vi söker ett antal Personliga handläggare och Försäkringsutredare med placering

Lokalt försäkringscenter i Luleå och Kalix

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare och försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Som personlig handläggare ger du förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning. 

Som försäkringsutredare sker kontakten med kunder i telefon eller skriftligen.

När du arbetar som personlig handläggare med sjukpenning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. 

När du arbetar som Försäkringsutredare med sjukpenning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis inte kan arbeta. Du är ofta den första som kunden har kontakt med och det är du som informerar om vilka möjligheter och vilket ansvar kunden har. Du gör den första utredningen och bedömningen av kundens rätt till sjukpenning samt beslutar om denna. Du utreder och beslutar även om kundens sjukpenninggrundande inkomst. Genom att aktivt stödja kunden och snabbt komma till beslut om rätt till ersättning ger du kunden försutsättning att återgå till egen försörjning. Du arbetar i team med kolleger. Utanför Försäkringskassan samarbetar Du också med bland annat med hälso- och sjukvården, arbetsgivare och Arbetsförmedlingen. 

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning och försäkringsutredare med inriktning sjukpenning. I rollen personlig handläggare och försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.  

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2014-09-17

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid. Resor ingår i tjänsten som personlig handläggare. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. 

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Annica Alatalo, tel. 010-111 83 01 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Gunilla Dahlin-Mattsson tfn 010-118 81 85 el Cecilia Eriksson, tel. 010-116 28 76. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Berth Andersson, tel. 010-111 83 15. Saco-S: Tuula Andrén, tel. 010-111 25 81. Seko: Ann-Charlott Pagden, tel. 010-113 70 65. 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 30 september 2014 märkt med diarienummer 042577-2014 Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet och om du i första hand söker som Personlig handläggare eller Försäkringsutredare.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-09-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm
10351 .

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2000182

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: