Personlig handläggare i Visby
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gotland
2017-10-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare i Visby" (publicerad 2018-08-20) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gotland,
Västervik,
Valdemarsvik,
Oskarshamn,
Borgholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Gotland,
Västervik,
Oskarshamn,
Nyköping,
Vimmerby eller i
hela Sverige Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vimänniskor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Vår målgrupp har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Vi behöver nu stärka upp kontoret i Visby och rekryterar därför ett antal nya medarbetare.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om samt att marknadsföra våra självbetjäningstjänster. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation av vad som händer i alla ärenden samt uträkningar av inkomster och utbetalningar.
I rollen som personlig handläggare möter du personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev och e-post. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare för att de ska ta sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordnande rehabiliteringsinsatser för att nå målet om återgång i arbete. Du ansvarar då för att leda avstämningsmöten där du och den enskilde deltar tillsammans med andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och behandlande läkare.
Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.
Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• kan arbeta självständigt och agerar på eget initiativ, tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
• har erfarenhet av att jobba i ett högt tempo i en omväxlande miljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt Ett antal tjänster som Personlig handläggare med placering i Visby. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontaktpersoner Chef Eva Lundgren 010-114 00 16 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Therese Jakobsson 010-112 04 90, Saco-S: Inna Flohr 010-116 11 87, Seko:
fseko@forsakringskassan.se.
AnsökanVälkommen med din ansökan senast den 9 november 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-10-19ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-11-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 3757341
Observera att sista ansökningsdag har passerat.