Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Eskilstuna,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar,
Köping eller i
hela Sverige Försäkringskassan söker dig som vill arbeta som Personlig handläggare inom Avdelningen för sjukförsäkring med placering i Eskilstuna
Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi Personliga handläggare med inriktning sjukpenning och med inriktning sjukpenning/samordning.
Som Personlig handläggare ger du kunderna förutsättning för överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du stödjer och skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om återgång i arbete. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag i ärendet som leder till rättssäkra beslut avseende sjukpenning.
Inriktning sjukpenning ansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder har inledningsvis bedömts kunna återgå i arbete efter vissa begränsade insatser från Försäkringskassan, men arbetet innebär även att se om behoven ändras och agera efter det. För din utredning tar du kontakt med kunder, arbetsgivare samt hälso- och sjukvården, skriftligen och via telefon.
Inriktning sjukpenning/samordning ansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder befinner sig ofta i en komplex livssituation och har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. Arbetet präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. Du utreder behovet av rehabiliterande åtgärder och ansvarar för samordningen av dessa. Detta innebär bland annat att du samordnar och leder möten med kund och externa samarbetspartners; oftast arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt sjukvården. Resor ingår i tjänsten.
Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. I teamet ansvarar ni gemensamt för att tillvarata och utveckla er samlade kompetens genom ett systematiskt arbetsplatslärande. Därtill ansvar teamet för resultat, planering och fördelning av arbetet. Försäkringskassans verksamhetsstrategi är Lean, vilket innebär att vi arbetar med ständiga förbättringar för att skapa största möjliga värde för våra kunder.
Som nyanställd erbjuds du introduktionsutbildning för ditt nya uppdrag och stöd av handledare under den första tiden.
Försäkringskassan vill så långt som möjligt erbjuda flexibla arbetsformer. För våra medarbetare i Eskilstuna finns till exempel möjlighet att någon eller några dagar i veckan arbeta på våra distansarbetsplatser i Katrineholm och Strängnäs.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt bemöta människor i svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2016-04-08Övrig informationEtt antal tjänster som Personlig handläggare. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Elinor Wigander, 010-114 19 82. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Catarina Tunberg tfn 010-116 12 76. Fackförbundet ST: Marie Åkerlind, 010-114 20 34 Saco-S: Tommy Persson, 010-118 66 40.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 24 april 2016 märkt med diarienummer 021350-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-04-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
Kontorsadress10351 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2770414
Observera att sista ansökningsdag har passerat.