Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Borås
2014-07-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-08-18) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Borås,
Ale,
Göteborg,
Kungsbacka,
Kungälv eller i
hela Sverige Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare
www.forsakringskassan.se/omfk och
www.forsakringskassan.se/jobbahosossVi söker Personlig handläggare med placering
Lokalt försäkringscenter i Borås
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.
När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2014-07-29Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare/tidsbegränsade, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Ann Larsson, tel 010-119 49 81 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Malin Holmström, tel 010-119 55 45. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Anneli Krafve, tel 010-116 60 12, Saco-S: Sofia Bengtsson, tel 010-119 49 93, Seko: Ann-Charlotte Pagden, tel 010-113 70 65
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 24 augusti 2014 märkt med diarienummer 035036-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.
Arbetstider och omfattningHeltid/ Ej specificerat
ErsättningSå ansöker duSista dag att ansöka är 2014-08-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 .
Kontorsadress Jobbnummer 1948139
Observera att sista ansökningsdag har passerat.