Pensionshandläggare till Karlstad

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlstad
2016-09-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Pensionshandläggare till Karlstad" (publicerad 2022-02-24) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Karlstad, Botkyrka, Gävle, Stockholm, Växjö eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

I Karlstad handlägger vi ålderspension och bostadstillägg. Kontoret har ca 110 anställda. Vi söker nu ett antal pensionshandläggare på tidsbegränsat uppdrag från 1 nov 2016.

Som pensionshandläggare arbetar du med handläggning, utredning och beslut i pensionsärenden i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att utreda rätten, värdera och analysera informationen i internationella och nationella ärenden. Därefter fattar du beslut och verkställer.
I arbetet har du kontakt med kunder och myndigheter främst i Sverige. Kontakterna sker oftast per telefon eller e-post. Du ska även dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden. Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall. Vi ställer höga krav på effektivitet och rättssäker tillämpning.

Då uppdraget är tidsbegränsat kan arbetsuppgifterna komma att begränsas till vissa delar i handläggningen.

Publiceringsdatum
2016-09-06

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning på minst två år eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdigt. Du har god datorvana och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med stora ärendeflöden och utredningsuppgifter.

Dina egenskaper
Du är en god lagspelare och tycker om att arbeta i grupp samt har förmågan att kunna jobba självständigt. Vidare är du analytisk, noggrann, strukturerad, ansvarsfull och prestigelös. Vi ser gärna att du är initiativrik och tycker om att komma med förbättringsförslag. Viktigt är att du tycker om att arbeta med kundkontakter, att du har ett gott bemötande samt är serviceinriktad.

Du är flexibel och kan lätt anpassa dig till nya arbetssätt. Vidare är du van vid ett högt tempo och du har förmågan att klara av flertalet arbetsuppgifter samtidigt. Självklart är du mål- och resultatinriktad. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänsterna är tidsbegränsade och sträcker sig från 1 nov 2016 t o m 31 maj 2017. Placeringsort är Karlstad.

Tidplan för rekryteringsprocessen:
18/9 ? Sista ansökningsdag
21/9 ? Urval till första intervju kommuniceras till berörda
26/9 ? Intervju med berörda

För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta gruppchef Lena Persson Sligman tel. 010-454 31 58.

Fackliga representanter är, Saco Johanna Odhe tel. 010-454 31 35 och för ST Pernilla Edman tel. 010-454 30 93

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Visstid 2016-09-01 - 2017-05-31

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-18
Ange följande referens när du ansöker: dnr:
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 5090
65226 Karlstad

Kontorsadress
Lagergrens gata 7

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3031775

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: