Överförmyndarhandläggare

Kommunledningskontoret, Kumla kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kumla
2015-01-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Överförmyndarhandläggare" (publicerad 2016-03-08) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kumla, Hallsberg, Örebro, Askersund, Laxå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kommunledningskontoret, Kumla kommun i Kumla, Örebro eller i hela Sverige

Kumla kommun ligger centralt i Örebro län och har drygt 21 000 invånare. Vår vision är att bli 25 000 invånare år 2025. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer, vilket sammantaget bidrar till att vi ska uppnå vår vision. I Kumla strävar vi alltid efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.
Sydnärkes överförmyndarkansli är placerat i Kumla, men handlägger överförmyndarfrågor åt sydnärkekommunerna Askersund, Kumla, Lekeberg, Laxå och Hallsberg.

Eftersom en av våra medarbetare ska gå i pension söker vi nu en ny medarbetare som ska arbeta med överförmyndarfrågor.

Publiceringsdatum
2015-01-16

Arbetsuppgifter
Som överförmyndarhandläggare kommer du självständigt att utföra arbetsuppgifter som bl.a. att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare, utreda förutsättningarna för ställföreträdarskap, ansöka hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap, rekrytering av gode män och förvaltare m.m. I uppgiften att utöva tillsyn ingår bl.a. att granska redovisningar. I arbetsuppgifterna ingår även att stödja och utbilda gode män och förvaltare i sina uppdrag.

Du kommer att arbeta tillsammans med fyra andra överförmyndarhandläggare och en teamledare. Vi arbetar gemensamt över kommungränserna, men varje överförmyndarhandläggare har ett område som den är ansvarig för.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad ekonom, socionom, jurist eller har motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Det är önskvärt att du har goda kunskaper i familjerätt, privatekonomi samt att du har erfarenhet av myndighetsutövning.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper som initiativ-, samarbets- och planeringsförmåga samt lyhördhet i kontakter med människor. Du måste ha datavana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Då tjänsten innebär vissa resor till samarbetskommunerna erfordras B-körkort.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Kumla kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde till tjänsten sker 2015-03-16 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuell.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-01
Ange följande referens när du ansöker: Klk 2/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Caroline Foglé, Administrativ chef 019-58 81 46, 019-58 80 00
Anna Moberg Skult, Teamledare Sydnärkes överförmyndarkansli 019-58 88 93

Facklig kontakt
Facklig företrädare nås via kommunens servicecen 019- 58 80 00

Företag
Kommunledningskontoret, Kumla kommun

Adress
Kommunledningskontoret, Kumla kommun
Torget 1
69280 Kumla

Kontorsadress
Stadshuset, Torget 69280 Kumla

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2131513

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kommunledningskontoret, Kumla kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kommunledningskontoret, Kumla kommun: