Nationell samordnare, Trafiksystem väg
Trafikverket / Byggjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla byggjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Trafikverket i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Järfälla,
Sollentuna eller i
hela Sverige Som Nationell samordnare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur. Välkommen till oss!
Nationell samordnare, Trafiksystem väg
Publiceringsdatum2024-02-08Dina arbetsuppgifterVerksamhetsområde Underhåll ansvarar för att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet genom upphandling, styrning och uppföljning av underhållsprojekt samt teknisk utveckling.
Som Nationell samordnare, Trafiksystem på avdelning vägsystem stödjer du verksamheten med att hålla ihop det tekniska området. Teknikområdet innefattar trafikinformations- och trafikledningssystem så som trafiksignaler, vågar, variabla skyltar, motorvägskontrollsystem, indatagivare för dynamisk trafikmätning etc. Verksamheten används för att kunna leda, styra och informera våra trafikanter samt ge information till våra trafikledningscentraler. I och kring Stockholm och Göteborg har dessa system en betydande påverkan av hur vägtrafiksystemet kan användas men även utvecklas.
Din uppgift är främst att arbeta med att utveckla våra strategier samt ansvara för att genomföra aktiviteter i handlingsplanen som leder till en önskad förmågeförflyttning.
I arbetet ingår även att ta fram kort - och långsiktiga verksamhetsplaneringar och hålla i viss uppföljning av underhållsverksamheten samt upprättande av tillhörande statusrapporter. Visst arbetet genomförs i nära samarbete med de regionala projektledarna.
Du kommer även utgöra rollen som förvaltningsledare. Syftet med våra förvaltningsobjekt är bland annat att stödja linjecheferna och deras medarbetare med effektiva arbetssätt, gemensamma metoder och IT-stöd.
Som en del av arbetet ingår även att ansvara för vissa utrednings- och utvecklingsprojekt. Områden som är särskilt intressanta att utreda i dagsläget är bl.a. kommunikation fordon till och från vägsida och fordon till fordon, Informationsförvaltning - realtidsinformation, Asset management i högintegrerad systemmiljö etc.
Arbetsuppgifter av administrativ karaktär såsom upprättande av skriftliga rapporter, analyser konsekvensbeskrivningar, verksamhetsplanering och budgetarbete förekommer relativt frekvent.
Övrig information
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
Vi använder främst mail (från mejladress:
noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
KvalifikationerArbetet innebär många externa och interna kontakter varför du måste ha god förmåga att samarbeta och skapa goda relationer. Du kommer att vara sammankallande och drivande i olika sammanhang och arbeten vilket kräver att du är målmedveten och har goda ledaregenskaper. För att vara framgångsrik i rollen behöver du också vara strukturerad, självgående och ha en god problemlösningsförmåga.
Vi söker dig som
har universitets- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) med inriktning samhällsbyggnad, kommunikation, transportsystem eller automationsteknik eller annan utbildning som vi - tillsammans med erfarenhet - bedömer som likvärdig
har flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att som beställare, teknisk konsult eller entreprenör arbetat med automationsteknik och/eller underhåll av el-tekniska installationer
har flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att ingå i väg/järnvägsprojekt (i rollen som t ex projektledare, uppdragsledare, platschef)
har aktuella kunskaper inom entreprenadjuridik i ett eller flera av områdena AB/ABT/ABK och AMA
har arbetat med verksamhetsplanering, budget, prognoser och ekonomisk uppföljning
kan uttrycka dig väl i tal och skrift i såväl svenska som engelska
har körkort för personbil
Det är även meriterande om du har
erfarenhet av att arbeta med Underhållsystemet Maximo eller motsvarande underhållssystem
arbetat med förvaltning av IT-system enligt PM3 eller motsvarande förvaltningsmodell
erfarenhet av att driva ett systematiskt förbättringsarbete
Ansökan
Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. Genom en blandning av traditionella, nya och innovativa metoder skapar vi grunden för både företagens godstransporter och miljoner människors resande, varje dag, året om. Nu behöver vi stärka upp med nya medarbetare och kompetenser eftersom vi står inför många nya utmaningar. Vi vill få ännu bättre koll på vår anläggning, vi vill utveckla vår underhållsplanering och vi kommer att få fler komplexa och intressanta anläggningar att underhålla.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "18:2024:050".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Trafikverket (org.nr 202100-6297)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Kontakt Rekryterande chef
Lars Schillström
0101238337 Jobbnummer 8455219
Observera att sista ansökningsdag har passerat.