Nationalekonom till Samhällsutvecklingsavdelningen
Örebro kommun / Ekonomijobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomijobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Vill du bidra till att göra vardagen enklare och skapa en hållbar och attraktiv stad för örebroarna? Vi söker nu en nationalekonom till kommunens arbete med sociala investeringar och portfölj- och projektstyrning. Hos oss får du ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb, välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Som nationalekonom kommer du arbeta med nyttorealisering och effekthemtagning som en del i kommunens arbete med sociala investeringar och portfölj- och projektstyrning. En stor del av rollen innebär att genom skriftlig och muntlig kommunikation säkerställa och bidra till arbetet med värderingar, effekthemtagning och uppföljning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• genomföra uppföljning, utvärdering och analys av sociala investeringar
• delta i framtagandet samt uppföljning av effekthemtagningsplaner för beslutade projekt
• genomföra kostnads- och effektberäkningar
• delta i arbetet med att utveckla arbetssätt för effekthemtagning av projekt och bidra med nationalekonomiska bedömningar av satsningar inom kommunen
Publiceringsdatum2021-12-10Kompetenser• akademisk examen om minst 180 hp, inriktning nationalekonomi
• mycket goda kunskaper i Excel
• vana av arbete med insamling och analys av data
• erfarenhet av kvantitativt utvärderingsarbete
För att passa för uppdraget tror vi att du har god initiativförmåga, är kreativ, drivande och målinriktad. Du har en pedagogisk förmåga och är inte rädd för att tänka nytt och "utanför boxen". Som person har du lätt för att skapa kontakt med olika aktörer såväl internt som externt och har en god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du behöver vara mycket analytisk och noggrann och ha en förmåga att se helhetsperspektiv utifrån de vi är till för. Vidare har du god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• masterexamen inom nationalekonomi
• erfarenhet av arbete med samhälls- och kommunalekonomiska beräkningar
• erfarenhet av att arbeta inom kommun eller annan politiskt styrd verksamhet
• erfarenhet av arbete med projekt och/eller portföljstyrning
• erfarenhet av frågekonstruktion
Tjänstens omfattning och tillträdeAnställningsform: vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse- tom 31 augusti 2022
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Samhällsutvecklingsavdelningens uppdrag är att ge direktörer och förvaltningschefer stöd att leva upp till kommunens strategier och mål för en hållbar verksamhets- och samhällsutveckling och en effektiv förvaltning. Det görs genom att erbjuda stöd i olika utvecklings- och utredningsuppdrag exempelvis kopplat till årsprocess och hållbar utveckling. Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på
www.orebro.se/jobb.Övrig information
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Så ansöker duSista ansökningsdag är 21 december. Intervjuer kan komma att ske löpande. Annars planerade att ske 3-4 januari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-12-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagÖrebro kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Örebro kommun (org.nr 212000-1967),
http://www.orebro.se Arbetsplats Örebro Kommun
Kontakt SACO ., Facklig Expedition
019-21 30 96 Jobbnummer 6166898
Observera att sista ansökningsdag har passerat.