Nämndsekreterare till Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen

Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
2019-03-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare till Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen" (publicerad 2020-08-12) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Om Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar för att skapa en levande och trygg kommun för alla. Tillsammans utvecklar vi den attraktiva, spännande och hållbara staden!

Samhällsbyggnad handlar om hur städer, byggnader och infrastruktur kan utformas för att ge en bra livsmiljö för våra invånare. Linköping är en av Sveriges snabbast växande städer. Det gör jobbet på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen spännande och ansvarsfullt. Som medarbetare på denna förvaltning får vi ofta vara med från att till exempel ett nytt område planeras, till att det står klart. Det gör att vi får en helhetsbild av de olika stegen i samhällsbyggnadsprocessen. Vi har en bred kompetens kring samhällsbyggnad inom förvaltningen. Det gör jobbet inspirerande, kul och mycket utvecklande. Vi ser till att staden planeras optimalt och att många värden tas till vara: kultur och näringsliv, trafik och miljö. Nu och i framtiden.

Om arbetsplatsen
Vi erbjuder en spännande arbetsplats med verksamheter och medarbetare som arbetar inom olika delar av samhällsbyggnadsprocessen. Förvaltningens arbete är i den politiska organisationen främst inriktad mot Samhällsbyggnadsnämnden, Bygg- och Miljönämnden samt Kommunstyrelsen.

Samhällsbyggnadsnämnden ansvarar bland annat för detaljplanering, byggande, drift, underhåll och skötsel samt förvaltning av offentlig mark och naturreservat.

Bygg- och miljönämnden har ansvar för beslut om bygglov och bostadsanpanssningsbidrag samt tillsynen av hälsoskydd, livsmedelshygien och miljöskydd inom Linköpings kommun.

Kommunstyrelsen beslutar om de förutsättningar som alla nämnder och förvaltningar måste ta hänsyn till. Styrelsen har i uppdrag att samordna planeringen och uppföljningen av hela den kommunala verksamheten.

Som nämndsekreterar ingår du i förvaltningens nämndkansli, som tillhör den administrativa staben. Den administrativa staben har uppdraget att leda, stödja, samordna och utveckla administrationen inom förvaltningen. Staben är också ett kvalificerat stöd till politiker, chefer och handläggare i ärenden som ska behandlas i politiska organ.

Publiceringsdatum
2019-03-15

Dina arbetsuppgifter
Tillsammans med nämndkansliet svarar du för ärendehanteringsprocessen, från registrering till arkivering. Detta ger bättre förutsättningar för att arbeta med ständiga förbättringar i nämndprocessen och att ärendeberedningen blir korrekt. Samarbetet mellan nämndsekreterarna är en hörnsten för att nämndarbetet ska fungera och utvecklas.

Tyngdpunkten i nämndsekreterarens uppgift är att stödja handläggarna i framtagandet av nämndhandlingar, publicera handlingar till politiker och allmänhet, föra anteckningar vid beredningar, skriva kallelser och protokoll vid nämndsammanträden samt bistå vid expediering av beslut. Du kvalitetssäkrar underlag och protokoll och säkerställer att dessa är av hög kvalitet både ur juridiskt och språkligt hänseende.

Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan politiker, medborgare och tjänstepersoner i kommunen. Du utgör ett stöd till de förtroendevalda, förvaltningsledningen och dess chefer även i förvaltningsrättsliga frågor. I tjänsten ingår även att utföra utrednings- och uppföljningsuppdrag, likväl som du kan leda/delta i projekt av olika karaktär. Du ingår i det kommunövergripande nätverket för nämndsekreterare.

Kvalifikationer
Du har relevant högskoleutbildning, gärna med inriktning mot offentlig förvaltning och juridik och ett genuint intresse för och kunskap om samhällsfrågor. Tidigare erfarenhet från motsvarande uppdrag inom kommunal förvaltning är meriterande likväl kunskap om förvaltningsrättsliga frågor. Vi ser gärna att du har erfarenhet av dokument - och ärendehanteringssystemet W3D3.

Du har en uttalad känsla för service samtidigt som du har ett prestigelöst förhållningssätt som skapar goda relationer i såväl interna som externa kontakter. En god förmåga att planera, organisera och strukturera arbetet på ett effektivt sätt är ett krav. Vi vill att du är noggrann och väl medveten i kvalitetsstandard och lagstiftning samt lägger ner stor vikt vid att alla berörda lever upp till dessa. Kunskap och intresse för digitalisering för att ligga i framkant och se nya möjligheter är meriterande. Du är lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer samt har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan se möjligheter i förändringar.

Du som söker tjänsten behöver kunna uttrycka dig väl och tal och skrift i svenska språket, då arbetet innebär att skriva och kvalitetssäkra olika underlag och dokument.

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 2730

Om Linköpings kommun
I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping - Där idéer blir verklighet.

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här:linkoping.se

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Agneta Bergquist, Kontorschef Verksamhetsstöd 013-205948
Ann-Christin Karlsson, Facklig företrädare, Vision 013-20 60 85
Per-Arne Friberg, Facklig företrädare, SACO 013-206563
Jennifer Wiktander, HR-konsult Jennifer.Wiktander@linkoping.se 013-20 84 72

Företag
Linköpings kommun

Adress
Linköpings kommun
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
58181 Linköping

Kontorsadress
Drottninggatan 45, 581 81, Linköping

Jobbnummer
4672405

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: