Nämndsekreterare

Härnösands Kommun / Administratörsjobb / Härnösand
2025-10-14


Visa alla administratörsjobb i Härnösand, Mark, Kramfors, Timrå, Sundsvall eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härnösands Kommun i Härnösand, Kramfors, Ånge, Emmaboda eller i hela Sverige

Som medarbetare i Härnösands kommun är ditt främsta uppdrag att tillsammans med dina kollegor ge god service till invånare och gäster.
Vår kultur ska präglas av tillit, nyfikenhet och lärande och vi vill att du ska ha ett långsiktigt hållbart arbetsliv.

Vi är övertygade om att vårt förhållningssätt till varandra och vårt arbete har en direkt koppling till invånarnas upplevelse av våra välfärdstjänster. Vi är också säkra på att jämlikhet och mångfald utvecklar och höjer kvaliteten på våra verksamheter.
Vi uppmuntrar ett livslångt lärande och ger dig möjlighet till utveckling och karriär.

Härnösand är en del av Höga Kusten med världsarvsnaturen ständigt närvarande. Här har vi havet mitt i staden.
Stoltheten för vår plats är stor och gemenskapen stark. Skaparkraften ger innovativa företag och ett förenings- och kulturliv som lever på bredden och levererar på höjden.
I Härnösand finns tid för upplevelser tillsammans.I Härnösands kommun finns möjligheter till förtroendearbetstid och friskvård. Kommunens medarbetare har möjlighet att arbeta på distans men förutsättningarna kan variera utifrån vilket arbete man har, var man är verksam och därmed vad som är möjligt att utföra på distans.

Nämnd och kommunsekreterare ligger organisatoriskt i kommunstyrelseförvaltningen och Kanslienheten. Kanslienheten ansvarar för kommunarkivet, centraldiariet samt funktioner inom informationssäkerhet, folkhälsa, samordning av brottsförebyggande och trygghetsskapande insatser, säkerhet, politisk samordning samt en övergripande sekreterarfunktion för kommunen som helhet. Som nämndsekreterare blir du en del av en arbetsgrupp om sex sekreterare som tillsammans säkrar upp kvalitet och rättsäkerhet samt erbjuder varandra ett kollegialt stöd.

Publiceringsdatum
2025-10-14

Dina arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår ett kvalificerat sekreterarskap för kommunens nämnder, styrelse och utskott. Du kommer att ha ett särskilt ansvar för minst en specifik nämnd.

Du arbetar med juridiska processer i den politiska ärendeberedningen genom möten, kallelser och protokoll. I rollen ingår även nämndsadministrativt stöd till handläggare och chefer i deras arbete med att producera beslutsunderlag. Likaså arbetar du med att administrera samt kvalitetssäkra, effektivisera och utveckla nämndadministrationen tillsammans med övriga i arbetsgruppen. Vissa utredningsuppdrag och administrativa sysslor ingår också.

Kvalifikationer
För att lyckas i uppdraget ser vi att du har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du besitter en god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Vidare är du digitalt bekväm i hantering av olika IT-system och vi förutsätter att du behärskar Microsoft Office.

Du är noggrann, strukturerad, flexibel och serviceinriktad.

Meriterande är om du har erfarenhet från liknande arbete, kunskap om och erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation och kunskap om samhällets uppbyggnad. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är kommunikativ, kan arbeta självständigt under eget ansvar men är också en god lagspelare.

Tjänsterna: En tillsvidare anställning 100 % heltid.

En visstidsanställning 100 % heltid till och med 2026-06-19 med möjlighet till förlängning.

Tillsättning sker så snart som möjligt eller efter överenskommelse.

Vi tillämpar differentierad lönesättning.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Du kan därför bli kontaktad före sista ansökningsdag.

För att bli aktuell för anställning krävs det att du vid intervjutillfället:
- Visar giltig ID-handling.
- Vid behov uppvisar en kopia av ditt betyg/examensbevis.
- Har rätt att arbeta i Sverige och kan uppvisa giltigt arbetstillstånd.
- Vid behov uppvisar giltigt körkortstillstånd.
- Vid behov uppvisar giltig yrkeslegitimation.
Vid vissa tillsättningar sker säkerhetsprövning.
Om du bli aktuell för en sådan tjänst krävs det att du:
- Genomgår och godkänns vid en säkerhetsprövning
Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten via denna annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt. Om du har skyddad identitet kontakta ansvarig rekryterare.

Ersättning
Differentierad lönesättning, efter överenskommelse Friskvårdsbidrag

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härnösands kommun (org.nr 212000-2403), http://www.harnosand.se

Arbetsplats
Härnösands Kommun

Kontakt
Chef Kanslienheten
Petra Werner
petra.werner@harnosand.se
0611-34 85 30

Jobbnummer
9555068

Prenumerera på jobb från Härnösands Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härnösands Kommun: