Nämndsekreterare

Klippans kommun, Kansliavdelning / Administratörsjobb / Klippan
2024-12-11


Visa alla administratörsjobb i Klippan, Åstorp, Bjuv, Perstorp, Örkelljunga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Klippans kommun, Kansliavdelning i Klippan

I Klippans kommun motiveras vi av utveckling och siktar mot att bli lite bättre varje dag. Här har alla möjlighet att göra skillnad - både för varandra och för alla de som finns i våra verksamheter.

Hos oss är allas idéer välkomna och det finns plats för dig att vara kreativ och modig på ditt eget vis. Vi litar till varandra och skapar tillsammans. På så sätt hittar vi glädjen i vårt arbete.

Vi i Klippan är vår värdegrund och våra riktningar "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet" leder oss i vårt arbete.

Vill du vara med? Bli en av oss i Klippan!

Publiceringsdatum
2024-12-11

Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare på kansliavdelningen ingår du i ett härligt gäng på den centrala nämndadministrationen bestående av tre nämndsekreterare, en kommunsekreterare och en arkivarie. I rollen som nämndsekreterare samordnar och ansvarar du för hela processen inom nämndadministrationen, ditt huvudansvar kommer vara socialnämnd, socialt utskott, funktionshinderråd samt pensionärsråd. Ditt arbete kan också innebära arbete mot andra politiska forum eftersom vi täcker upp för varandra inom avdelningen.

Du kommer ha en nyckelroll i kvalitetssäkring av beslutsunderlag genom att du kvalitetsgranskar handlingar inför varje sammanträde och ger respons till handläggare och chefer. Diarieföring, ärendeberedning, planering av möten, skicka kallelser, skriva protokoll, expediering, utlämning av handlingar och arkivering är i övrigt vanligt förekommande sysslor. Tillsammans med handläggare på socialförvaltningen bidrar du även till årlig uppdatering och granskning av styrdokument så som t.ex. informationshanteringsplan, delegationsordning och attestförteckning.

På kansliavdelning arbetar vi tillsammans med att kvalitetssäkra ärendeprocessen bl.a. genom att erbjuda utbildningar och att ta fram gemensamma rutiner och förhållningssätt. Det förutsätts att du tycker om att vara delaktig i utvecklingsprocesser.

Arbetet som nämndsekreterare sker i nära samarbete med förtroendevalda, förvaltningschef, chefer och handläggare. Att fungera som stöd till handläggare på förvaltningen är en naturlig del av din vardag, likaså att finnas till för förtroendevalda som behöver hjälp i olika frågor.

I arbetet ingår också att delta i genomförandet av allmänna val och val till Europaparlamentet.

Kvalifikationer
För anställningen krävs att du har akademisk utbildning med inriktning mot statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik, socionom eller annan utbildning som vi bedömer är relevant för tjänsten. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med nämndadministration i en politiskt styrd organisation. Har du även kunskaper inom socialtjänstens ansvarsområde är det ett plus.

Vidare har du kunskap om lagar inom området, till exempel kommunalrätt, offentlighet och sekretess, GDPR och förvaltningsrätt.

Du behärskar Officepaketet och har förmåga att snabbt sätta dig in i administrativa system. Erfarenhet av system för ärende-, arkiv- och dokumenthantering är meriterande. Vi använder oss av verksamhetssystemen Netpublicator och Evolution.

Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska språket och lätt för att formulera dig i skrift och även kunna ge konstruktiv respons på andras texter. Du förstår hur den kommunala organisationen och beslutsprocessen fungerar och vad som utgör ett kvalitativt beslutsunderlag. Vi ser gärna att du har kunskaper inom klarspråksanpassning och tillgänglighetsanpassning.

Personlig lämplighet kommer att spela en stor roll vid tillsättandet av tjänsten. Du behöver därför vara bra på att samarbeta och ha ett strukturerat arbetssätt med hög integritet där du är drivande, noggrann och ansvarstagande. Den vi söker vill vi också ska vara prestigelös, öppen, lyhörd och med förmåga att skapa tillit. Du har arbetar självständigt och kan organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt mot givna tidsramar.

Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med stort ansvar i ett gott gäng!

ÖVRIGT
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut. Provanställning kan komma att tillämpas.

Om du blir kallad till intervju vill vi att du kan styrka dina meriter med intyg och betyg. Du behöver även kunna uppvisa giltigt körkort för aktuellt tjänstefordon om det är relevant för tjänsten.

För att arbeta hos oss måste du visa giltigt pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling på anställningsintervjun. Är du medborgare i ett land utanför EU/EES eller Schweiz behöver du även ta med dig ett arbetstillstånd.

För allas trevnad är vår arbetstid rökfri.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-01-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C224173-2024-16".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Klippans kommun (org.nr 212000-0928)

Arbetsplats
Klippans kommun, Kansliavdelning

Kontakt
Kanslichef
Cecilia Christensen
cecilia.christensen@klippan.se
0435-281 03

Jobbnummer
9054822


Prenumerera på jobb från Klippans kommun, Kansliavdelning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Klippans kommun, Kansliavdelning: