Medarbetare till Servicedesk

Smhi / Supportteknikerjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Smhi i Norrköping, Motala, Knivsta, Upplands Väsby, Sigtuna eller i hela Sverige

Som medarbetare i Servicedesk kommer du att ha en viktig roll att stötta andra medarbetare såväl i SMHIs produktion som i SMHIs moderna användarmiljöer. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att som "Firstline" hantera användares beställningar, behörighetsansökningar och problem rörande myndighetens IT-miljö, samt att hantera produktionens driftincidenter. En viktig uppgift är att informera de intressenter som berörs av pågående drift- eller användarärenden. Du ska vara delaktig i arbetet med ärendeuppföljning och vara aktiv i arbetet med att förbättra rutiner, drift- och användarhandledningar, stödverktyg samt arbetssätt. I tjänsten kan också komma att ingå att arbeta med andra saker, beroende på verksamhetens behov och din kompetens.

Tjänsten är en visstidsanställning till 31/8 2018 om 100 % och innebär skifttjänstgöring dag, kväll och helg. Även schemalagd beredskap nattetid ingår.

Vill du veta mer?
För ytterligare information kontakta gärna enhetschef Per Dahl eller HR specialist Susanne Gullmar. Fackliga representanter är för SACO Annika Söderlund och för ST Madelene Eriksson. Samtliga nås via telefon 011-495 80 00 eller via e-post Fornamn.Efternamn@smhi.se.

Vi söker dig med lämplig utbildning inom IT-området och med några års erfarenhet av arbete i servicedesk inom IT. Har du certifieringar inom ITIL är det meriterande.

Önskvärt är om du har följande:
• god Linuxkompetens
• god kunskap om stödverktyg för driftövervakning
• van användare av moderna enheter (smartphones, plattor, laptops)
• van användare av samarbetsprogramvaror och sökmotorer
• erfarenhet från arbete i IT-driftsmiljö
• grundläggande kännedom om datorhallar, nätverk, server hårdvara, virtualisering, serverplattform, behörighetskatalog, jobbstyrningsverktyg, övervakning
• goda kunskaper om processer och stödverktyg
• god kunskap om dokumentationsmetoder i en IT-driftsorganisation eller servicedesk
• lätt för att vara aktiv i olika sociala medier och på olika tekniska plattformar, så som smarta telefoner och surfplattor.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper, men för att lyckas i tjänsten krävs att du är noggrann med ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. Du förstår tekniska samband och informationsflöden och du är ett proffs när det gäller att möta människor och ge god service. En drivkraft för dig är att lära nya saker och du är inte rädd för att ställa frågor eller göra din åsikt hörd. Då vissa situationer kan upplevas stressande är en viktig egenskap att du kan hålla fokus på rätt saker.

Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift, är ett krav.

SMHI är en statlig myndighet under Miljö- och energidepartementet med uppdraget att vara ett expertorgan inom meteorologi, hydrologi, oceanografi och klimatologi. Det innebär att vi förvaltar och utvecklar information om väder, vatten och klimat som ger samhällets funktioner, näringsliv och allmänhet kunskap och kvalificerat beslutsunderlag. SMHI bidrar till ökad säkerhet, god samhällsplanering och ett uthålligt samhälle. Dygnet runt, året om levererar vi prognoser och beslutsunderlag för människor och verksamheter som är beroende av väder och vatten.

Publiceringsdatum
2017-02-14

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-28
Ange följande referens när du ansöker: 349

Kontakt
Per Dahl 011-495 80 00
Susanne Gullmar 011-495 80 00

Företag
SMHI

Adress
SMHI

60176 NORRKÖPING

Kontorsadress
Folkborgsvägen 17

Jobbnummer
3320059

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Smhi

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Smhi: