LSS handläggare till MÄF

Södertälje kommun / Administratörsjobb / Södertälje
2021-09-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "LSS handläggare till MÄF" (publicerad 2022-01-10) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje, Botkyrka, Sundbyberg, Stockholm, Upplands Väsby eller i hela Sverige

En dag på jobbet
Vill du arbeta som LSS-handläggare ?
Vi söker dig som vill jobba i vårt trevliga team, där du är en av 13 LSS-handläggare. Teamet leds av två gruppledare och målgruppen är vuxna med autism och intelektuell utvecklingsstörning eller vuxna med funktionsnedsättningar pga somatiska sjukdomar.
En av våra duktiga medarbetare är mammaledig så nu söker vi hennes efterträdare.
Teamet utreder LSS/SoL-ansökningar och följer upp beviljade insatser enligt LSS och SoL.
Som handläggare informerar du om LSS-insatser och utreder brukarens behov av insatser antingen via LSS eller SoL, fattar beslut och följer upp insatserna. Arbetet innebär myndighetsutövning och förutsätter att du är noggrann och strukturerad.
Du förväntas kunna driva processer framåt, samt ges du möjligheten arbeta med ständiga förbättringar och vara med och utveckla verksamheten.
Du förutsätts vara insatt i myndighetsutövningen kring målgruppen och ha erfarenhet av lagstiftning och tillämpningen.
Arbetet innebär samarbete med många olika personer och olika verksamheter, såsom Socialtjänst, BUP, skola och Habilitering, missbruksenheten samt psykiatrin.
För tjänsten gäller att du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, då det är stark tonvikt på myndighetsutövning.
På enheten arbetar dessutom två andra specialistteam med varsin gruppledare. Totalt finns 25 LSS handläggare på enheten. Som stöd till handläggare finns bl.a. flera administratörer, två avtalssamordnare, en anhörigkonsulent samt två kontaktsekreterare som rekryterar kontaktpersoner och korttidsfamiljer.
Riksfärdtjänst och färdtjänst handläggs centralt av andra handläggare. Vi har även stöd av en kommunjurist runt överklagningar och yttranden.
Vi använder dataprogrammet Combine och IBIC som utredningsmetod.

Vem är du?
Krav:
• Socionomexamen eller motsvarande högskoleutbildning tex juristexamen är ett krav för tjänsten.
• Vi vill att du har erfarenhet av arbete med funktionsnedsättning och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen.
Meriterande:
• Det är meriterande om du har särskild kunskap kring målgruppen.
• Körkort är ett plus.
Personliga egenskaper:
• Du förväntas kunna driva processer framåt, samt ges du möjligheten arbeta med ständiga förbättringar och vara med och utveckla verksamheten.
• Du behöver vara nytankande, flexibel, ha god samarbetsförmåga och vara smidig.
• Ha lätt för att lära.
• Du har lätt för att skriva och är bra på att samverka med andra enheter.
• Du är en person som trivs att arbeta på en strukturerad arbetsplats, där vi arbetar med målstyrningstavlor, för att visualisera vårt arbete och verksamhetens mål.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder dig
Som medarbetare erbjuds du utbildning, handledning varannan vecka, metodutveckling och introduktion med mentorsstöd. Vi erbjuder friskvårdsbidrag och arbetar efter årsarbetstid.

Välkommen till oss!

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid

Publiceringsdatum
2021-09-15

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Södertälje kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "148115".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)

Jobbnummer
5967810

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södertälje kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertälje kommun: