Lösningsarkitekt med kompetens inom verksamhetsarkitektur

Regeringskansliet / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Lösningsarkitekt med kompetens inom verksamhetsarkitektur till Avdelningen för dataanalys och granskning

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndighetens som ska bl.a. förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Myndigheten kommer ha två kärnuppgifter:
• Genomföra systemövergripande dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
• Förvalta ett system med transaktionskonto för välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
Myndigheten kommer bemannas med cirka 100 medarbetare. Utbetalningsmyndigheten är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi söker dig som vill göra skillnad och som vill bidra till ett bättre samhälle. Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se
Ansvar och arbetsuppgifter
Avdelningen dataanalys och granskning kommer att ansvara för Utbetalningsmyndighetens dataanalyser och inledande och fördjupade gransk¬ningar av urvalsträffar. Avdelningen ska också bidra till kunskapsutvecklingen kring felaktiga utbetalningar. I rollen som lösningsarkitekt på Avdelningen för dataanalys och granskning på Utbetalningsmyndigheten får du en unik chans att bidra i arbetet med att bygga upp en ny verksamhet från grunden utan teknisk skuld.
I rollen som lösningsarkitekt med kompetens inom verksamhetsarkitektur medverkar du till att bygga upp Utbetalningsmyndighetens verksamhet för dataanalys och granskning med tillhörande systemstöd och informationsflöden. Du ansvarar för att ta fram och underhålla arkitekturen och realiserar de verksamhetsförmågor som behövs inom området. Det innebär bland annat att du designar it-arkitektur och it-lösningar utifrån myndighetens övergripande arkitekturprinciper samt definierar och tydliggör samspelet mellan information, process och it-stöd. Du deltar även i arbetet med att bygga upp verksamhetsarkitektur och föreslår kostnadseffektiva produktval som realiserar verksamhetens behov och bidrar till att de ingående lösningarna är förvaltningsbara. För att fånga upp nya behov och identifiera förändringar som kan påverka arkitekturen, till exempel lagändringar, öppna käll-kodslösningar och nya lösningsmöjligheter behöver du ha en aktiv omvärldsbevakning. Vi vill att du är aktiv i utvecklingen av it-lösningar när vi tillsammans bygger upp Utbetalningsmyndighetens verksamhet.
Vi söker dig som:
• Har relevant akademisk examen eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdig.
• Har flerårig erfarenhet av att arbeta med it-arkitektur för dataintensiva verksamheter eller analysverksamheter (BI/AI/ML).
• Har flerårig erfarenhet och förmåga att omsätta verksamhetsarkitektur till hållbara tekniska lösningar.
• Har minst ett års erfarenhet av verksamhetsutveckling och verksamhetsarkitektur.
• Har erfarenhet av praktisk it-utveckling - gärna i Python-baserade lösningar.
• Har erfarenhet av agila utvecklingsmetoder.
• Har erfarenhet av arbete i en organisation med höga krav på informationssäkerhet.
• Har erfarenhet av att arbeta med öppen källkodslösningar
• Har goda kunskaper i svenska och engelska
Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet från it-lösningar för kontroll-, brottsutredning-, underrättelse-, KYC-verksamhet eller liknande verksamhet.
• Har goda kunskaper om de krav som ställs på en statlig myndighet utifrån regelverken om offentlighet och sekretess samt dataskydd.
• Har erfarenhet från motsvarande arbete inom bank- eller finanssektorn.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Du har förmåga att arbeta med komplexa frågor och utgår från helhetssyn och systemförståelse. Vidare är det viktigt att du är nyfiken, prestigelös, innovativ och gillar att hitta och prova nya vägar framåt. Det är samtidigt viktigt att du är en stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill person.
Att du har mycket god samarbetsförmåga är en självklarhet. Du behöver också ha en god kommunikationsförmåga. Du behöver exempelvis kunna diskutera frågeställningar och motivera val av lösningar både med tekniska specialister och personer utan teknisk kunskap. Du kommer att representera Utbetalningsmyndigheten i externa samarbeten och du behöver därför trivs med att tala inför andra.
De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet, vilket kommer ställa stora krav på att du har god strategisk förmåga och att du kan formulera en idé och vision för verksamheten som du och dina kollegor omsätter i praktiken. Det innebär också att du kan ta initiativ och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat.
I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering och ett högt säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.

Publiceringsdatum
2023-02-16

Övrig information
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreteraren Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653 Roger Pettersson (Seko) telefon 08-7914286 och Erik Söderlund (ST) telefon 08-7905193.

I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm. Du kommer då tillsammans med dina kollegor i utredningens sekretariat förbereda myndighetens bildande.

Varaktighet, arbetstid, etc.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-01
E-post: fi.utbm@regeringskansliet.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jakobsgatan 26 (visa karta)
103 33  STOCKHOLM

Kontakt
Gabriella Bremberg
08-405 1345

Jobbnummer
7453861

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: