Lokal- och planeringsstrateg, omsorgsförvaltningen
Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Omsorgsförvaltningen har i uppdrag från omsorgsnämnden att säkerställa en vård och omsorg i framkant. En av de största utmaningarna vi står inför handlar om att kunna möta framtida förändrade behov av omsorg. En viktig del i detta är attraktiva boenden för våra kunder och ändamålsenliga verksamhetslokaler som är hållbara över tid. Som ett led i att kunna utvecklas satsar vi på en ny strategisk tjänst som lokal- och planeringsstrateg. Du kommer arbeta med strategiska lokalförsörjningsfrågor med särskild inriktning på funktionsstöds verksamhet och i nära samarbete med funktionsstöds chefer.
Din placering är på planeringsenheten. Vi är ett engagerat gäng där var och en har sin specialistkompetens och arbetar övergripande mot förvaltningens verksamheter. Många av oss arbetar med utveckling på olika sätt. Du kommer ingå i ett framväxande lokalförsörjningsteam där du och förvaltningens lokal- och hållbarhetsstrateg arbetar med utvecklingen av förvaltningens samlade strategiska lokalförsörjningsarbete. Ytterligare en kollega arbetar med de operativa lokalfrågorna samt risk- och säkerhet.
Välkommen med din ansökan!
Publiceringsdatum2024-01-10ArbetsuppgifterI rollen arbetar du med att lägga den strategiska långsiktiga planen för funktionsstöds-verksamhetens lokalbehov och större investeringar. Du stöttar verksamheten i kartläggning och planering av sina lokalbehov samt initierar och driver projekt (tillsammans med andra kommunfunktioner) genom de tidiga faserna av byggprocessen så som behovsbeskrivningar, förstudier, rumsfunktionsprogram och projektering. Du är verksamhetens representant i bygg- och investeringsprocesser och utgör bryggan mellan verksamhetens behov och projektets utförare samt tekniska representanter. Din förmåga att växla mellan kommunperspektiv och verksamhetsperspektiv är avgörande då du i din roll balanserar både verksamhetens behov och kommunens investeringar.
Funktionsstöds verksamhet och dess lokaler styrs i hög grad av lagstiftning och präglas av specialisering utifrån kunders och deltagares individuella behov. Din förmåga att förstå och skaffa dig kunskap om funktionsstödsverksamheten och LSS-lagstiftning är därför avgörande för att lyckas i uppdraget. Ett grundläggande samhällsengagemang och intresse för omsorgsverksamheten är en självklarhet.
Du tar fram rutiner, processer, checklistor och koncept för verksamheten kopplat till lokalbehov och investeringar. Du omvärldsbevakar och följer trender så att våra lokaler kan möta både kommande utmaningar och möjligheter. Du håller dig även uppdaterad på lagtext och regler som påverkar våra lokaler och verksamheter. Du ansvarar för att uppdatera funktionsstöds boendeplan och planer för funktionsstöds övriga verksamhetslokaler samt bidrar till den förvaltningsövergripande lokalbehovsplanen. Tjänsten innebär även arbete med utveckling och processarbete samt administrativt arbete då det bland annat ingår att skriva fram ärende till politisk nämnd och ledningsgrupp.
Förvaltningen arbetar aktivt med att utveckla sitt hållbarhetsarbete och bidra till en hållbar utveckling i kommunen. Din roll som lokal- och planeringsstrateg och arbetet med strategisk lokalförsörjning är nära knutet till hållbarhet och du förväntas ha ett hållbart förhållningssätt i ditt arbete.
Då tjänsten är ny kan det tillkomma fler arbetsuppgifter och kontaktytor vilket också ger goda möjligheter till dig att forma uppdraget.
KvalifikationerVi söker dig som har förmåga att engagera och leda, men även har förmåga att skapa goda relationer och arbeta i team. Du har en stor nyfikenhet och förmåga att hantera och samla olika åsikter och idéer. Givetvis är du strategisk för att förvekliga organisationens mål och nå goda resultat. Du har analytisk förmåga med ett långsiktigt- och helhetsperspektiv. Vidare är du en person med förmåga att planera, utvärdera och prioritera. Naturligtvis hanterar du digitala verktyg utan svårigheter som redskap för att söka information, analysera, kommunicera, presentera, dokumentera samt rapportera.
Du har lätt för att identifiera samt utveckla positiva och gränsöverskridande visioner och planer. Rollen kräver att du har förmåga att noggrant analysera och bedöma olika typer av data för att dra väl genomtänkta slutsatser samt för att skapa fungerande lösningar. Du har förmågan att följa instruktioner och hålla dig till procedurer, lagstadgade krav och policys, samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. Samtidigt trivs du väl med att själv identifiera behov och arbetsuppgifter samt hitta lämpliga arbetssätt. Givetvis är du bra på att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.
Du har högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant och lämplig för området. Det är meriterande om du har projektutbildning. Vi vill att du har erfarenhet av att leda projekt och utvecklingsarbete samt förståelse om byggprocessen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av byggprocesser och LSS- och funktionsstödsverksamhet. Det är också en fördel om du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation. Då arbetet innehåller mycket kommunikation och dokumentation krävs det att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Givetvis har du även mycket goda kunskaper i Office-paketet. Du som söker till oss har B-körkort så att du kan ta dig runt i vår kommun vid behov.
ÖVRIGT
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS-2024-6".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Kristianstad kommun, OMS Stab
Kontakt Lokal- och hållbarhetsstrateg
Emelie Nyberg
044-13 21 88 Jobbnummer 8382300
Observera att sista ansökningsdag har passerat.