Lokal- och hållbarhetsstrateg till omsorgsförvaltningen
Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Omsorgsförvaltningen har i uppdrag från omsorgsnämnden att säkerställa en vård och omsorg i framkant. En av de största utmaningarna vi står inför handlar om att kunna möta framtida behov av omsorg när en allt större andel av befolkningen blir äldre. En viktig del i detta är attraktiva boenden för våra kunder och ändamålsenliga verksamhetslokaler som är hållbara över tid. Som ett led i att kunna utvecklas satsar vi på en ny strategisk tjänst som lokalstrateg med hållbarhetskompetens.
I uppdraget ingår att du kartlägger, planerar och arbetar strategiskt tillsammans med förvaltningsledningen men även tillsammans med nyckelfunktioner inom hela kommunen. Du planerar för att framtidens lokaler inom äldreomsorgen är hållbara över tid, både för våra kunder och medarbetare. Du tar även ett ansvar för att utveckla och följa upp miljöarbetet i sin helhet. Vi ser stora vinster med att i en och samma roll arbeta med både strategiska lokalfrågor och hållbarhet då våra boenden är en viktig del i att utveckla ett hållbart samhälle.
Din placering blir på planeringsenheten. Vi är ett engagerat gäng där var och en har sin specialistkompetens och arbetar övergripande mot förvaltningens verksamheter. Många av oss arbetar med utveckling på olika sätt. Du kommer att arbeta nära bland annat innovationsledare och verksamhetsutvecklare.
Vi ser fram emot din ansökan!
Publiceringsdatum2023-04-18ArbetsuppgifterSom lokal- och hållbarhetsstrateg har du en ledande roll i att ta fram strategier och aktivitetsplaner. Du kartlägger, planerar, genomför och följer upp. Du drivs av att hitta lösningar och finner dem både via inspiration från andra och genom att tänka nytt.
Du leder projekt för att se till att våra verksamheter inom äldreomsorgen har välfungerande lokaler i framtiden. Du omvärldsbevakar och följer trender så att våra lokaler kan möta både kommande utmaningar och möjligheter. Våra framtida behov påverkas bland annat av demografiska förändringar, den tekniska utvecklingen, förändrade arbetssätt och nya rön kring hälsa och välmående.
I uppdraget ingår att ansvara för att äldreomsorgens strategiska boendeplan hålls uppdaterad. Du tar också fram en strategisk plan för övriga verksamhetslokaler. En del av ditt uppdrag är att hitta möjligheter att utnyttja lokaler bättre, till exempel genom att dela lokaler med andra, inom förvaltningen såväl som i övriga kommunala verksamheter och bolag. Du fångar upp våra behov och företräder förvaltningen i olika arbetsgrupper till exempel internt i kommunen, gentemot det kommunala bostadsbolaget samt olika intresseföreningar.
Inom ekologisk hållbarhet blir ett av dina uppdrag att etablera processer från grunden för hur vi ska arbeta. Du skapar uppföljningsmetoder för miljöpåverkan och mål på förvaltningsnivå. Du initierar även utvecklingsprojekt för ökad hållbarhet tillsammans med olika verksamheter. I den rollen testar du nya koncept och skapar engagemang för att nå målen. Med stöd av vår innovationsledare kommer du att leda en innovationsplattform inom hållbarhet.
Du arbetar strategiskt tillsammans med förvaltningsledningen men även tillsammans med nyckelfunktioner inom hela kommunen. Kommunens centrala hållbarhetsenhet är en viktig samarbetspartner. När det gäller lokalförsörjning har du en partner med motsvarande uppdrag för funktionsstöds lokaler samt en kollega som är ansvarig för lokalförsörjning och säkerhet. Vi tror att ditt kontaktnät kommer vara brett och även innefatta spännande externa samarbeten.
Tjänsten innebär även arbete med utveckling och processarbete samt administrativt arbete då det bland annat ingår att skriva fram ärende till politisk nämnd och ledningsgrupp.
Då tjänsten är ny kan det tillkomma fler arbetsuppgifter och kontaktytor vilket också ger goda möjligheter till dig att forma uppdraget.
KvalifikationerVi söker dig som har relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för området. Du har erfarenhet av att leda projekt och utvecklingsarbete samt erfarenhet av strategiskt arbete inom fastighetsområdet och inom hållbarhet. Vi ser gärna att du har utbildning inom projektledning. Har du erfarenhet av lokalutredningar och av att arbeta i en politisk styrd organisation är det meriterande.
Kommunikation och dokumentation är en viktig del i rollen och du behöver en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du har god datorvana och mycket goda kunskaper i Officepaketet. B-körkort är ett krav.
Det är viktigt att du är självgående och initiativrik samtidigt som du är lyhörd för andras idéer och behov. Att skapa delaktighet bland förvaltningens medarbetare är en betydelsefull del av uppdraget. Kan hantera flera arbetsuppgifter/projekt parallellt. Som person visar du mod och kraft att genomföra beslut, du har vilja, driv samtidigt som du är strukturerad och systematisk. Du trivs i sociala sammanhang.
ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS-2023-74".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Kristianstad kommun, OMS Stab
Kontakt planeringschef
Ingrid Magnusson,
044-13 68 76 Jobbnummer 7671648
Observera att sista ansökningsdag har passerat.