Kvalitetsansvarig verksamhetsutvecklare till Analys och Prognos

Försäkringskassan / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Försäkringskassan har kommit långt i sin tillämpning av avancerad analys och AI i syfte att motverka bidragsbrott och överutnyttjande av socialförsäkringen. Vi använder oss även av detta för att erbjuda en hög grad av kundservice samt för att uppnå hög effektivitet i vår verksamhet genom bl.a. automatisering. Vi jobbar med omfattande interna och externa data.

Enheten Urvalsanalys inom avdelningen Analys och Prognos har till uppdrag att ta fram riskbaserade kontroller och identifiera kundbehov. Detta gör vi bl.a. genom statistiska och matematiska modeller. Vi jobbar med omfattande interna och externa data med stöd av vår moderna analysplattform bestående av SAS, R och Python.

Vi identifierar behov, formulerar krav och lösningsförslag i nära samarbete med verksamhetsspecialister i Försäkringskassan, IT, ansvarig för datalager samt analytiker inom Urvalsanalys

Vi söker nu efter en kvalitetsansvarig till vår enhet.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som kvalitetsansvarig verksamhetsutvecklare ansvarar du för att:

• Utveckla och förvalta enhetens tekniska och verksamhetsnära dokumentationsstandarder samt arbetssätt
• Säkerställa att dokumentationsaktiviteter bedrivs med god kvalitet i enlighet med fastställda processer, rutiner, riktlinjer och direktiv i såväl projekt- som förvaltning, exempelvis i programkod, förvaltningsdokument, rättsliga dokument m.m.
• Vara enhetens representant gentemot andra avdelningar inom myndigheten vid utformande och dokumentation av exempelvis nya IT tjänster, SLA samt anpassning av befintliga arbetssättsbeskrivningar m.m.
• Planera och genomföra enhetens löpande kvalitetsarbete

Vi söker dig som:

• har akademisk examen, gärna med inriktning mot systemvetare, statistik, IT, naturvetenskap eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har ett par års programmeringserfarenhet från SAS, Python, R eller program som bedöms likvärdiga
• har god metodkompetens inom området samt erfarenhet av processorienterat arbete
• är strukturerad, noggrann, resultatorienterad samt har stor drivkraft
• är ordningsam, tydlig och van att arbeta under eget ansvar
• agerar på ett lyhört och smidigt sätt i ditt samarbete med andra
• kan uttrycka dig väl i svenska och engelska i såväl tal som skrift

Det är meriterande om du:

• har arbetat i en liknande roll i några år med dokumenterat goda resultat
• har dokumenterade erfarenheter från arbete inom socialförsäkringen eller annan myndighet
• har dokumenterad erfarenhet från arbete inom business intelligence och ai
• har arbetat inom risk-/fraudområdet

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Publiceringsdatum
2021-05-10

Övrig information
En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering i Stockholm (Telefonplan). Du måste vara svensk medborgare eftersom arbets­upp­gifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktuppgifter för detta jobb
Om du har frågor, är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Enhetschef Anders Viseth, 010-116 26 85 (för frågor om tjänsten), HR-specialist: Stig Lindblom, 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Henrik Lindholm, 010-116 92 35, Saco-S: Lars-Göran Karlsson, 010- 116 92 52. Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 30 maj 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
5732544

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: