Kvalificerad handläggare som vill arbeta med en bidragsreform

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2025-03-14


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet
Trivs du med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Har du erfarenhet av kvalificerat utrednings- eller lagstiftningsarbete från Regeringskansliet eller annan statlig myndighet och vill arbeta med frågor som rör ekonomiskt bistånd inom ramen för en omfattande bidragsreform? Då kan denna tjänst vara intressant för dig. Nu söker vi en handläggare med ansvar för frågor inom ekonomiskt bistånd till Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten arbetar med socialtjänstfrågor inom individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktionshinderspolitiken samt för vissa socialförsäkringsförmåner.

Gruppen för familjeomsorg och barnrätt ansvarar bl.a. för frågor som rör våld i nära relationer och skyddat boende, hedersrelaterat våld och förtryck, hemlöshet, missbruk och ekonomiskt bistånd. Gruppen arbetar även med barnrättsliga frågor och barnkonventionssamordningen inom Regeringskansliet samt frågor om föräldraskapsstöd och internationella adoptioner.

För den aktuella tjänsten handlar det i första hand om att arbeta med frågor som rör ekonomiskt bistånd, aktivitetskrav inom försörjningsstödet och ökade drivkrafter till
arbete. Andra frågor inom gruppens ansvarsområde kan också förekomma.

Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar i första hand att utarbeta förslag till lagrådsremisser och propositioner samt att analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden. Område och uppgifter kan dock komma att ändras över tid.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Publiceringsdatum
2025-03-14

Bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom relevant område, t.ex. inom juridik, kombinerad med aktuell och relevant erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet eller annan relevant statlig myndighet. Du har även mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning på svenska och engelska.

Det är mycket meriterande med erfarenhet av kvalificerat utrednings- eller lagstiftningsarbete. Det är även meriterande med erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet. Vidare är det meriterande med goda kunskaper om ekonomiskt bistånd och god förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.

Dina egenskaper
Du ska ha mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och kunna ta egna initiativ. Du ska kunna arbeta under tidspress, vara uthållig och hantera flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Du ska vara kvalitets­medveten, omdömesgill, strukturerad och samtidigt flexibel.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrig information
Vi erbjuder 1-2 tjänster, tjänsterna är tidsbegränsade anställningar under ca 1 år, tillträde så fort som möjligt.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Tony Malmborg som är enhetschef, på 08-405 33 52 eller gruppchef Sofia Landelius. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera ditt CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 28 mars, 2025. Notera att du inte behöver bifoga ett ansökningsbrev i samband med din ansökan utan all relevant erfarenhet bör vara tydlig i ditt CV. Vi ser fram emot att läsa din ansökan!

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Ersättning
.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
9221746

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: