Konsumentrådgivare

Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2021-03-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Konsumentrådgivare" (publicerad 2022-06-27) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga - det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.


Publiceringsdatum
2021-03-10

Arbetsuppgifter
Brinner du för konsumentfrågor och hållbar konsumtion? I sådana fall kanske du vill vara en av oss? Hos oss blir du en del av en engagerad och kompetent arbetsgrupp. Konsumentrådgivningen ingår i rådgivningsverksamheten på konsument- och medborgarservice.

I uppdraget som konsumentrådgivare ingår att ge service till invånare i Göteborg genom opartisk och oberoende rådgivning i konsumenträttsliga frågor. Du ger rådgivning bland annat avseende reklamationer och tvister, tolkar lagar och hjälper konsumenter att förbereda inför anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Arbetet innefattar förköpsråd inför köp av tjänster eller varor men även att analysera och redogöra för utredningar för tjänstemän samt beslutsfattare.

Du kommer att ha en aktiv roll i verksamhetens utåtriktade arbete. Detta innebär att vara med och driva pågående utvecklingsarbete gemensamt med budget- och skuldrådgivningen. Det innebär även att hålla föreläsningar, medverka i radio och TV, delta i olika nätverk, skriva artiklar till tidningar och i sociala medier.

Du kommer att medverka till att utveckla nya rådgivningskanaler och vara en del i olika processer som pågår inom verksamheten, samt utveckla samverkan med olika externa och interna aktörer inom området. Vi erbjuder dig ett arbete i en arbetsgrupp ledd av en samordnare och präglat av gemensamt ansvarstagande och en helhetssyn.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Vi vill att du har erfarenhet av att förmedla och nå ut med kunskap till grupper. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av konsumenträtt och rådgivningsverksamhet. Särskilt meriterande är det om du arbetat med konsumenträtt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Vi vill att du har erfarenhet av att arrangera och hålla i föreläsningar och workshops eller andra nätverkande kontakter. Därtill ska du ha kunskap och intresse av att använda sociala medier.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Har du även kunskaper i andra språk så är det meriterande.

Vi söker dig som är en god kommunikatör och har lätt för att uttrycka dig i små och stora sammanhang. Du är lyhörd inför våra målgruppers olika behov och kan utifrån det anpassa ditt sätt att kommunicera och lära ut. För att du ska trivas och lyckas i rollen som konsumentrådgivare ska du vilja stå i rampljuset. Det är viktigt att du på ett inspirerande och entusiasmerande sätt kan förmedla kunskap såväl individuellt som i grupp.

Du är engagerad samtidigt som du är självgående och tar egna initiativ för att utveckla verksamheten. Att vara lyhörd är en självklarhet för dig samtidigt som du är en lagspelare och bidrar till gruppen. Du är serviceinriktad och har ett positivt förhållningsätt i ditt arbete.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg, men just nu arbetar vi mestadels hemifrån.

Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.

Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-03-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C50714".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice

Jobbnummer
5621884

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: