Kommunsekreterare till Stenungsunds kommun

Stenungsunds kommun / Administratörsjobb / Stenungsund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stenungsund, Orust, Lilla Edet, Tjörn, Kungälv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun i Stenungsund

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten. Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor Stödfunktioner ingår bland annat ekonomi, personal, administration och digitalisering, kommunikation och samordning samt service. Stödfunktionernas uppdrag är att underlätta och effektivisera för verksamheterna så att de kan fokusera på sina verksamheter.

Som kommunsekreterare arbetar du inom sektor stödfunktioner, funktionen för administration och digitalisering där kansli och överförmyndarenhet ingår. Kansliet ansvarar för kvalificerad kommuncentral administration i form av informationshantering, arkiv, juridik, kommunförsäkring, val, nämndadministration och stöd till förvaltning och förtroendevalda. Inom kansliet arbetar förutom kommunsekreterare, fyra nämndsekreterare/utredare samt jurister, arkivarie och registrator.

Publiceringsdatum
2024-07-09

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare är du en nyckelperson när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till utskott, kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du har ett omväxlande jobb mitt i den politiska processen och kommer att ansvara för att utveckla, planera, effektivisera och kvalitetssäkra rutiner och processer. Du är den naturliga länken mellan förtroendevalda och tjänstepersoner. Du har nära kontakt med ordförande i kommunstyrelsen, kommunfullmäktige men även med andra förtroendevalda.
I det dagliga arbetet ansvarar du för administration till kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Det handlar om att upprätta kallelser till sammanträden, distribuera handlingar, skriva protokoll inklusive hantera hela protokollsprocessen, ge administrativ service till förtroendevalda, chefer och handläggare/utredare samt samordna kontakter internt och externt. Du har en samordnande roll för nämndsekreterarna/utredarna och tillsammans med dem kvalitetsgranskar du beslutsunderlag och ger råd till handläggare och chefer i frågor som rör politisk behandling av ärenden.

Utredningsuppdrag och arbete i samband med val samt sekreterarskap i krisledningsgrupp är några andra delar som ingår i uppdraget.

Det team du kommer att ingå i präglas av arbetsglädje, kvalitetsmedvetenhet och professionalitet. Tillit, förtroende och samverkan är nyckelord inom vår funktion. Vi delar med oss och hjälper varandra för att lyckas med vårt uppdrag.

Kvalifikationer
Du har en avslutad akademisk utbildning inom något av områdena statsvetenskap, offentlig förvaltning, samhällsvetenskap, juridik eller annan utbildning samt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du har god kunskap om de lagar och regler som styr offentlig verksamhet.

Erfarenhet som kommunsekreterare och nämndadministration eller annat kvalificerat administrativt arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande.

Vi söker dig som är kommunikativ, serviceinriktad, ordningsam, har god ansvarskänsla, samarbets- och initiativförmåga, van att arbeta både självständigt och med andra. Du har stort intresse och förståelse för politiska processer och samhällsfrågor. Du har vana av att arbeta i digitala miljöer och har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C201786".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stenungsunds kommun (org.nr 212000-1298)

Kontakt
Kanslichef
Helena Maxon
helena.maxon@stenungsund.se
0303-73 25 83

Jobbnummer
8795042

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stenungsunds kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stenungsunds kommun: