Kommunsekreterare på kommunledningsförvaltningen

Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen / Organisationsutvecklarjobb / Alvesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Alvesta, Växjö, Hylte, Uppvidinge, Ljungby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen i Alvesta

Alvesta kommun med ca 20 000 invånare - södra Sveriges mittpunkt. Vår utgångspunkt är lokalt boende med globala möjligheter. Här finns bra boendemiljöer med närhet till såväl stad som landsbygd och rika möjligheter till en aktiv fritid. En traditionell kommun med spännande utmaningar tillsammans med fantastiska möjligheter. Vill du vara med på våran resa?

Som kommunsekreterare kommer du organisatoriskt tillhöra kansliavdelningen på kommunledningsförvaltningen. Kansliavdelningen är uppdelad i tre funktioner; en administrativ funktion, en strategisk funktion och en servicefunktion. Den administrativa funktionen utgör stommen i kommunens övergripande administrativa arbete och har ett helhetsansvar för ärendeberedning till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott, kultur- och fritidsnämnden, valnämnden m.fl. Den administrativa funktionen har vidare i uppdrag att leda och samordna kommunens övergripande administration, genomföra utredningar, förbereda och genomföra allmänna val samt svara för den kommunala arkivvården.


Publiceringsdatum
2018-06-28

Arbetsuppgifter
Uppdraget som kommunsekreterare innebär huvudsakligen att samordna och administrera ärendeprocesserna och driva beredning och handläggning av ärenden för kommunstyrelsen. I uppgifterna ingår bland annat att koordinera ärendeberedning, granska beredningsunderlag och vara sekreterare i politiska organ. Även intern rådgivning och vägledning till tjänstemän och förtroendevalda vad gäller ärendeprocessen, ingår som en del i arbetet.

Du kommer att få möjlighet att delta i kommunens övergripande utvecklingsarbete av nämndadministrationen och dokumenthanteringen samt vara med och införa en digital nämndadministration. Arbetsuppgifterna kan komma att utvecklas och förändras över tid.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har lämplig högskoleutbildning inom statsvetenskap eller juridik. Du har kunskap i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser. Erfarenhet från arbete som nämndsekreterare, registrator eller motsvarande ser vi som meriterande. Du är noggrann och strukturerad, har en förmåga att hantera många uppgifter samtidigt och har lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Din administrativa förmåga är god och du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Du har en utpräglad servicekänsla och lätt för att samarbeta med kollegor och förtroendevalda. God datorvana och utvecklad förmåga att arbeta i grupp är en förutsättning för arbetet.

Vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och av att arbeta i en politiskt styrd organisation. En fördel är också om du har arbetat i digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem.

ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse Vikariat till och med hösten 2019.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-07-29
Ange följande referens när du ansöker: A798101/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kjell Rosenlöf kjell.rosenlof@alvesta.se 070-3115275
Therese Löfqvist therese.lofqvist@alvesta.se 070-3205321

Företag
Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen

Adress
Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen
Centralplan 1
34280 Alvesta

Kontorsadress
Centralplan 1 Alvesta

Jobbnummer
4226730

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen: