Kommunikatör med inriktning mot demokrati

Göteborg, Konsument och medborgarservice / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborg, Konsument och medborgarservice i Göteborg

"Enklare vardag i en hållbar och öppen stad" är vår vision! Konsument- och medborgarservice målsättning är att underlätta för dig som är boende, besökare eller företagare och som behöver kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar service för Göteborgs Stad. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar service och e-tjänster, samordnar och utvecklar digitala kanaler, konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning samt energi- och klimatrådgivning. Dessutom arbetar vi med frågor kring hållbar konsumtion och Fairtrade City Göteborg. Två av våra nyaste uppdrag är att starta ett Romskt informations- och kunskapscenter samt att stötta stadsdelarna i deras arbete att öka göteborgarnas möjlighet till delaktighet och inflytande. På vår förvaltning är vi drygt 130 medarbetare.

Publiceringsdatum
2016-05-11

Arbetsuppgifter
Göteborgs Stad är inne i ett spännande skede där vi tar fram nya digitala verktyg som ska öka göteborgarnas möjlighet till delaktighet och inflytande. Vill du vara med oss i det arbetet?

Tjänsten som kommunikatör med inriktning mot demokrati är nyinrättad och innebär varierande arbetsuppgifter av både strategisk och operativ karaktär.

Uppdraget innebär till stor del att bidra till att öka göteborgarnas möjlighet till inflytande och delaktighet med hjälp av kommunikation och nya digitala verktyg.

En av de första arbetsuppgifterna är att aktivera e-petitoner i Göteborgs Stad. Bland annat innebär det att vi ska kommunicera med boende, besökare och företagare i Göteborg om att de kommer att ha möjlighet att skicka in förslag till politiken via ett digitalt verktyg, vad det innebär och villkoren för det. Det innebär också att kommunicera och förankra införandet gentemot Göteborgs Stads nämnder och styrelser. Tjänsten innefattar även andra kommunikatörsuppdrag.

Kommunikatören är placerad på avdelningen för Kommunikation och demokrati och rapporterar till kommunikationschefen. Du kommer att ha förvaltningens kommunikatörer samt en utvecklingsledare med inriktning mot demokrati som närmsta kollegor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, gärna i kombination med offentlig förvaltning, samhällsvetenskap, statsvetenskap eller liknande.

Du har kunskap och flera års erfarenhet av kommunikation och arbete inom offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av och är bra på att planera, genomföra och utvärdera kommunikationsprocesser och aktiviteter gentemot olika målgrupper såväl internt som externt. Meriterande är tidigare erfarenhet av införande eller arbete med liknande processer eller digitala verktyg.

Du har arbetat med stöd till såväl ledare som medarbetare. Du är bra på att kommunicera - få med dig andra, ta fram budskap, skriva och kvalitetssäkra texter, göra presentationer. Du har kunskap om och känner dig trygg med att publicera i olika kanaler.

För att klara uppdraget krävs det att du är mål- och resultatorienterad och att du får saker gjorda. Du har god förmåga att se samband och helhet och är bra på att växla mellan kortsiktigt handfast och mer långsiktigt arbete.

Du är lyhörd för medborgarnas och verksamheternas behov och förutsättningar. Du är bra på att skapa förtroende för dem du är till för och samarbetar med. Du är också självgående, noggrann och kvalitetssäkrar som en del av ditt dagliga arbete.

ÖVRIGT
Konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Du delar förvaltningens och stadens förhållningssätt
• Du vet ditt uppdrag och vem du är till för
• Du bryr dig - i alla dina möten och uppgifter
• Du arbetar tillsammans med andra
• Du tänker nytt

Vi erbjuder en arbetsplats med verksamheter i ständig utveckling. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Förvaltningen finns centralt i Göteborg i nyrenoverade lokaler. Vi har medarbetarförmåner som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag, cykelförmåner med mera.

Rekryteringen kommer att genomföras under förutsättning att nödvändiga politiska beslut fattas.

Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast eller, enligt överenskommelse .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-06-29
Ange följande referens när du ansöker: A569524
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Stina Hall Hellqvist, Kommunikationsansvarig 031-368 08 09 stina.hall.hellqvist@kom.goteborg.se

Facklig kontakt
Susanne Aspbäck, Vision
Sofie Lund, Saco/Jusec

Företag
Göteborg, Konsument och medborgarservice

Adress
Göteborg, Konsument och medborgarservice
Box 113 64
40428 Göteborg

Kontorsadress
Ekelundsgatan 1

Jobbnummer
2838078

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborg, Konsument och medborgarservice

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborg, Konsument och medborgarservice: