Kommunikatör/innehållsproducent till Scenkonst Öst
Scenkonst Öst AB / Marknadsföringsjobb / Linköping
2025-08-25
Visa alla marknadsföringsjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Scenkonst Öst AB i Linköping,
Norrköping eller i
hela Sverige Med placering vid Östgötamusiken i Linköping
Scenkonst Öst skapar scenkonst med både bredd och spets och verksamheten är till för alla i Östergötland. Scenkonst Öst AB bildades 2016 och består av de konstnärliga verksamheterna Norrköpings Symfoniorkester, Östgötamusiken och Östgötateatern med Ung Scen Öst. Organisationen består också av ett verksamhetsstöd omfattande avdelningar för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet. Värdeorden mod, respekt och delaktighet står för bolagets gemensamma grund och förhållningssätt. Verksamheten har ca 240 anställda och lika många eller fler med anställning på visstid. Omsättningen är ca 265 mkr per år och ägare är Region Östergötland, Norrköpings kommun och Linköpings kommun. De konstnärliga verksamheterna når under en genomsnittssäsong ca 165 000 besökare.
Om Östgötamusiken
Östgötamusiken har ett regionalt uppdrag att erbjuda alla i Östergötland tillgång till levande musik med hög kvalitet på professionell nivå och verka brett inom flera genrer. Östgötamusiken har en bred folklig förankring i hela Östergötland och arbetar aktivt för att hitta nya utmaningar, i samarbeten med frilansartister, dirigenter, solister och ensembler. Hundratals konserter ges varje år i regionen. Verksamheten har 17 anställda heltidsmusiker som är verksamma i Östgöta Blåsarsymfoniker och i ensemblerna Östgöta Brasskvintett, Crusellkvintetten och Östgötabandet.
Publiceringsdatum2025-08-25Dina arbetsuppgifterVi söker en erfaren och självgående kommunikatör/innehållsproducent som vill vara med och utveckla Östgötamusikens kommunikation och marknadsföring. Rollen är bred och kombinerar strategiskt och operativt arbete inom både digitala kanaler och i print. Du kommer att arbeta med att synliggöra Östgötamusikens verksamhet och skapa engagemang, med ett särskilt fokus på att driva biljettförsäljning och nå nya målgrupper.
I det dagliga arbetet producerar du innehåll för webb, nyhetsbrev och sociala medier, skriver pressmeddelanden och bygger relationer med vår publik. Du tar också fram och formger trycksaker som exempelvis programblad, affischer och säsongsprogram, och har god känsla för både text och form. Du har erfarenhet av att driva marknadsföringsinsatser och kampanjer som ger resultat, och du vet hur man når olika målgrupper med rätt budskap. Du kan även analysera effekterna av kommunikationen och använda insikterna för att utveckla vårt publikarbete.
Det finns eventuellt möjlighet att kombinera tjänsten med innehåll som ledningskoordinator upp till en heltidstjänst.
Din kompetens, erfarenhet och bakgrund
• Du har tidigare erfarenhet av liknande arbete.
• Du har en högskoleutbildning inom kommunikation, grafisk design och/eller marknadsföring vid universitet/högskola, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara relevant för tjänsten.
• Du har erfarenhet av strategisk kommunikation och förstår hur innehåll kopplas till verksamhetens mål, varumärke och budskap.
• Du har erfarenhet av att anpassa innehåll för olika målgrupper och val av kanaler.
• Du har erfarenhet av publiceringsverktyg för webb, intranät och sociala medier med förståelse för digital kommunikation.
• Du har mycket god stilistisk förmåga på svenska med stark känsla för ton och tilltal.
• Du har goda kunskaper i grafisk form och bildredigering.
• Du är kulturellt intresserad och har en förståelse för kulturens roll i samhället i en bred kontext.
ProfilVi söker dig som har tidigare erfarenhet av kommunikations- och marknadsarbete, gärna inom kultursektorn eller evenemangsbranschen. Du är van att arbeta självständigt, driva egna projekt och leverera med hög kvalitet. Samtidigt är du en utåtriktad person som bygger goda relationer med kollegor, samarbetspartners, media och vår publik.
Du är både strategisk och operativ, och har förmågan att växla mellan långsiktig planering och snabba leveranser. Som person är du trygg i din roll och är både kreativ och idérik, men också strukturerad och professionell. Du har en god stilistisk förmåga att skriva målgruppsanpassade texter och inom grafisk form. Med din kombination av strategiskt helhetsperspektiv och praktisk produktion är du en viktig nyckelperson i vårt arbete med att stärka Östgötamusikens varumärke.
Som person är du driven, strukturerad och noggrann. Du har en god samarbetsförmåga och kan ha många olika produktioner och projekt i gång samtidigt.
Övrig information• Intervjuer planeras till 19 september vid Östgötamusiken i Linköping
• Arbetsprov kommer att tillämpas
• Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas
Om anställningen
• Tillsvidareanställning 70% som eventuellt kan kombineras med annat arbetsinnehåll upp till 100%
• Vi tillämpar 6 månaders provanställning
• Målstyrd arbetstid, i huvudsak dagtid, men kvälls- och helgarbete förekommer
• Tillträde 1 oktober eller enligt överenskommelse
• Placering i Linköping men arbete förekommer även i Norrköping
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsvariation eller ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ersättning Lön enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-09-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Scenkonst Öst AB (org.nr 559015-4547)
Arbetsplats Scenkonst Öst
Kontakt Marknads- och kommunikationschef
Mats Gripenblad
mats.gripenblad@scenkonstost.se 070 - 554 02 30 Jobbnummer 9474413