Kanslichef
Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen / Administratörsjobb / Gnesta
2021-10-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kanslichef" (publicerad 2023-10-03) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Gnesta,
Nykvarn,
Trosa,
Södertälje,
Salem eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen i Gnesta Gnesta kommun är en aktiv och förändringsbenägen kommun.
Vårt nära samarbete med näringsliv och föreningsliv gör Gnesta till en lättillgänglig och personlig tillväxtkommun med stor framtidstro. En kommun där människor växer och är kreativa. Vi är drygt 11 000 invånare och har ca 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra medborgare och besökare bästa möjliga service och kvalitet.
Du är varmt välkommen att bli en av oss.
Kommunstyrelseförvaltningen är kommunens centrala förvaltning som i första hand bereder ärenden åt kommunfullmäktige och kommunstyrelse. Vidare lämnar förvaltningen stöd till övriga nämnder och förvaltningar gällande sekretariat, arkiv, ekonomi, IT, personalfrågor och även näringslivs- och turismfrågor.
Kommunstyrelseförvaltningen samordnar den strategiska gemensamma planeringen.
Kansliverksamheten har en nyckelfunktion inom Kommunstyrelseförvaltningen. Enheten ansvarar för kommunens sakkunskap inom ärendeprocessen och juridiska frågor. De främsta uppgifterna är att tillhandahålla service till andra förvaltningar och förtroendevalda i form av sekreterarskap i nämnder och styrelser, stöd i ärende- och dokumentationshantering, viss juridisk konsultation, diarieföring, arkivvård, intern och extern posthantering, GDPR samt delar av webb och intranät.
Ansvaret för samordning avseende lokalförsörjningsfrågor samt kommunens kris- och säkerhetsarbete är en del av kansliet.
Kanslienheten består av kommun- och nämndsekreterare, utredare, kommunarkivarie, lokal- och säkerhetssamordnare. Kansliet är ansvarig för kommunens valorganisation.
Publiceringsdatum2021-10-13ArbetsuppgifterSom chef för Gnesta kommuns kansli ansvarar du för enhetens leverans, utveckling, personal och ekonomi. Till din hjälp har du fem engagerade medarbetare.
Enheten ansvarar bland annat för kommunens ärendehanteringssystem, nämndprocesserna och är en viktig länk i kommunens arbete med digitalisering. Du är rådgivare till kommunfullmäktige, kommunstyrelse och nämnder samt stödjer kommunens förvaltningar i juridiska frågor, antingen genom egen kompetens eller extern. Du skall uppskatta att vara operativ.
Uppdraget är både utmanande och omväxlande. Du följer rättsutvecklingen och tar de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på de regler som gäller för kommunen. Du ansvarar också för kommunens arbete med GDPR. I kanslienhetens uppdrag ingår att informera och utbilda anställda och förtroendevalda, samt att ta ett övergripande ansvar för att kommunens styrdokument och riktlinjer är aktuella, kända och publicerade på interna och externa kanaler.
Kanslienheten ska vara kommunens administrativa ryggrad och ha ordning och reda som sitt viktigaste motto.
Kanslichefen rapporterar till kommunchef och ingår i kommunens ledningsgrupp.
Exempel på viktiga samverkansrelationer är kommunledningen, enheter inom de fyra förvaltningarna, våra förtroendevalda samt olika nätverk mellan de sörmländska kommunerna.
KvalifikationerVi söker dig med relevant högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren finner som lämpliga. Du ska ha goda kunskaper om den kommunala beslutsprocessen, ärendeberedningen och kommunala organisationen, samt om de aktuella styrdokument och kommunala föreskrifter som finns.
Du har tidigare ledarerfarenhet, gärna från den kommunala sektorn.
Vidare har du kunskaper om de områden inom offentlig rätt som styr de kommunala verksamheterna, framför allt kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen, sekretess och avtalsrätt.
Som person har du ett genuint intresse av att ge god service och att bidra till utvecklingen av kommunens verksamheter. Du är trygg i ditt ledarskap och vet hur du ska leda för att motivera och engagera dina medarbetare, så att ni tillsammans når uppställda mål.
För att trivas i denna roll ska du vara öppen och ha lätt för att samarbeta med andra, du är kvalitetsmedveten, noggrann och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-10-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagGnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1061137".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Gnesta kommun (org.nr 212000-2965)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen
Jobbnummer 6039652
Observera att sista ansökningsdag har passerat.