Kanslichef

Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen / Administratörsjobb / Gnesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gnesta, Nykvarn, Trosa, Södertälje, Salem eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen i Gnesta

I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.

Tjänsten är placerad på kommunstyrelseförvaltningen som har uppdraget att leda och samordna kommunens verksamheter. Här finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT och nämndadministration. Vi samordnar också arbetet inom kultur, fritid, näringsliv och turism. Förvaltningen arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen.

Publiceringsdatum
2023-10-03

Arbetsuppgifter
Är du en driven och utvecklingsinriktad ledare med god känsla för offentlig sektor och det demokratiska uppdraget? Har du ett samhällsintresse och är bra på att leda en bred verksamhet med olika parallella processer samtidigt? Då kanske detta är en tjänst för dig. Nu söker vi en kanslichef som ska leda vårt kansli mot framtiden!

Enheten ansvarar för kommunens ärendeberedning, nämndprocesserna och är en viktig länk i kommunens arbete med digitalisering samt är ansvarig för kommunens arbete med GDPR. Du är rådgivare till kommunfullmäktige, kommunstyrelse och nämnder samt stödjer kommunens förvaltningar i juridiska frågor. Enheten ansvarar också för kommunens arkiv, brottsförebyggande arbete, lokalsamordning, kris-och säkerhetsarbete, valsamordning samt vissa utredningar. Enheten stödjer också den kommunala organisationen i arbetet med målstyrning och det pågår en implementering av digitalt systemstöd för ledning, styrning och uppföljning. För närvarande pågår en översyn av kommunstyrelseförvaltningen, vilket innebär att uppdraget kan komma att breddas med ytterligare ansvarsområden.

Du följer rättsutvecklingen och tar de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på de regler som gäller för kommunal verksamhet. I kanslienhetens uppdrag ingår att informera och utbilda anställda och förtroendevalda, samt att ta ett övergripande ansvar för att kommunens styrdokument och riktlinjer är aktuella, kända och publicerade på interna och externa kanaler.
Kanslienheten är kommunens administrativa ryggrad och förväntas arbeta systematiskt med att utveckla de interna processerna. Uppdraget är utmanande och omväxlande och du behöver kunna arbeta såväl strategiskt som operativt.

Du ansvarar du för enhetens utveckling, personal och ekonomi. Till din hjälp har du sex engagerade medarbetare.

Kanslichefen rapporterar till kommunchef och ingår i kommunens ledningsgrupp.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren finner som likvärdiga. Du ska ha goda kunskaper om den kommunala beslutsprocessen, ärendeberedningen och kommunala organisationen, samt om de aktuella styrdokument och kommunala föreskrifter som finns.

Vidare har du kunskaper om de områden inom offentlig rätt som styr de kommunala verksamheterna, framför allt kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen, sekretess och avtalsrätt.
Som person har du ett genuint intresse av att ge god service och att bidra till utvecklingen av kommunens verksamheter. Du är trygg i ditt ledarskap och vet hur du ska leda för att motivera och engagera dina medarbetare, så att ni tillsammans når uppställda mål.
För att trivas i denna roll ska du vara öppen och ha lätt för att samarbeta med andra, du är kvalitetsmedveten, noggrann och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du behöver ha god förmåga i att utveckla ett bra samarbete och samspel med den politiska ledningen samt respektive förvaltningsledning.

Du har tidigare ledarerfarenhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste därför vara svensk medborgare.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1244805".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gnesta kommun (org.nr 212000-2965)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Kontakt
Kommunchef
Anders Axelsson
anders.axelsson@gnesta.se
0158-275101

Jobbnummer
8162697

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen: