Kammarrätten i Stockholm söker chef för arkiv och registratur

Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm i Stockholm

Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen har cirka 240 medarbetare, varav ungefär 180 är jurister. Organisationen består av sex dömande avdelningar samt en administrativ enhet. Kammarrätten handlägger cirka 500 olika måltyper där de vanligast förekommande målen är migrationsmål, skattemål och socialförsäkringsmål.

Kammarrätten i Stockholm är en domstol som ständigt utvecklar arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättsäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi har ett öppet och trivsamt arbetsklimat, där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts. Våra lokaler är vackert och centralt belägna på Riddarholmen i Stockholm.

Kammarrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.



Publiceringsdatum
2017-10-27

Arbetsuppgifter
Befattningen som chef för domstolens arkiv och registratur är nyinrättad och därmed får båda funktionerna en gemensam chef. Du kommer att rapportera till kanslichefen och ingå i den administrativa staben.

Funktionen arkiv och registratur består av ca 13 medarbetare. Som chef ska du leda, förvalta och utveckla kammarrättens arkiv- och registraturverksamheter. Du kommer också att ha en viktig roll i processer som syftar till en ökad digitalisering av domstolens ärendehantering samt införande av e-arkiv. Detta förändringsarbete som kommer att beröra hela domstolen under de närmaste åren. För dig som arkivarie innebär detta ett särskilt ansvar för att se till att de processfrågor som rör myndighetens hantering av allmänna handlingar generellt beaktas.

Domstolens arkivverksamhet bedrivs av 4-5 medarbetare och rör normala uppgifter i ett myndighetsarkiv. Av dem är den dagliga hanteringen av förfrågningar om utlämnande av arkivlagda allmänna handlingar den mest resurskrävande.

Registraturen bemannas av 8-9 medarbetare. Den dagliga verksamheten leds av en funktionsansvarig registrator, och består bl. a av postöppning, registrering av inkommande mål, utlämnande av allmänna handlingar, klassificering och fördelning av mål. Registraturen är också myndighetens första linje gentemot den informationssökande allmänheten.

Arkivet och registraturen är idag två team där samarbete med kollegorna inom respektive teamet är viktigt. Noggrannhet och effektivitet kombinerat med ett professionellt bemötande är viktiga i båda grupperna. Att vara både serviceinriktad och tydlig gäller såväl internt som mot externa besökare och intressenter.



Kvalifikationer
Det är ett krav att du är högskoleutbildad arkivarie (minst 60 högskolepoäng) och har flera års erfarenhet av arkivarbete. Du bör ha erfarenhet och intresse av arbetsledning. Kunskaper i engelska i både tal och skrift är ett krav.

Du förutsätts ha gedigna kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftning och erfarenhet av sekretessbedömningar baserade på OSL och PUL. Kompetens inom diarieförings-/registreringsverksamhet, e-arkiv, verksamhetsbaserad, arkivredovisning samt digitaliseringsprocesser projektledning är meriterande.

Tjänsten kräver att du är kommunikativ i både tal och skrift, har en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du måste vara noggrann men samtidigt driven och effektiv. Som chef är du coachande och tydlig i ditt ledarskap.

Eftersom tjänsten innefattar hantering av sekretesshandlingar är ett samtycke enligt 19 § säkerhetsskyddslagen (1996:627) ett krav för anställning.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Kammarrätten i Stockholm samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-17
Ange följande referens när du ansöker: KST2017/449
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tomas Keisu tomas.keisu@dom.se 08-561 690 05
Ulf Sandell ulf.sandell@dom.se 08-561 690 99
Linda Sjödin linda.sjodin@dom.se 08-561 690 08

Företag
Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm

Adress
Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm
Box 2302
10317 Stockholm

Kontorsadress
Birger Jarls torg 5 11128 Stockholm

Jobbnummer
3770823

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm: