Jurister till enheten för tillgänglighetsregler
Post- och Telestyrelsen / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm,
Haninge,
Malmö,
Kiruna eller i
hela Sverige Är du engagerad som person och van vid att ta initiativ? Vill du vara med och bidra till att utveckla processer och arbetssätt? Då kan vi erbjuda en spännande roll på en ny enhet för tillgänglighetsregler hos PTS!
Tjänsten är placerad på den nya enheten för tillgänglighetsregler som ska arbeta med implementeringen av lagen (2023:254) om produkters och tjänsters tillgänglighet. Enheten ansvarar för att ta fram föreskrifter på området och kommer att bedriva tillsyn samt marknadskontroll av produkter och tjänster.
Enheten har också en viss samordnande roll gentemot andra myndigheter vars verksamheter berörs av vissa delar av tillgänglighetslagen.
Om rollen
Som jurist på enheten för tillgänglighetsregler kommer du att arbeta med en bredd av arbetsuppgifter på ett nytt område. Eftersom verksamheten är i en uppbyggnadsfas kommer du att få göra ett mycket viktigt bidrag i att utveckla enhetens processer och arbetssätt både i sakfrågan och gentemot andra enheter och avdelningar på PTS. Dina arbetsuppgifter kan komma att skifta över tid och du kan bland annat få medverka i föreskriftsarbete, och i arbetet med planerad och händelsestyrd tillsyn inom enhetens ansvarsområde.
Du kommer att skriva och kvalitetssäkra utredningar samt beslut. Det kan också bli aktuellt att bistå i arbetet med eventuella domstolsprocesser samt ärenden som behöver återrapporteras till EU- kommissionen. I rollen ingår det även att handlägga olika typer av ärenden inom enhetens ansvarsområde.
I förekommande fall samverkar du med externa parter, t.ex. genom deltagande i dialoger med Regeringskansliet och i nationellt och internationellt harmoniserings- och implementeringsarbete med andra myndigheter. I rollen kommer du även att upprätta remissvar.
Frågorna vi arbetar med är ofta komplexa och en förutsättning för att lösa dem på bästa sätt är att vi gör det tillsammans genom att dela olika perspektiv och kunskaper med varandra. I det dagliga arbetet kommer du att samarbeta med andra yrkeskategorier såsom ekonomer och statsvetare.
Vem är du?
På det personliga planet söker vi en engagerad kollega som är flexibel och van att ta initiativ. Du har ett strukturerat arbetssätt där du ser vad som behöver göras och identifierar faktorer som är viktiga för planering och genomförande av arbetet framåt. Vidare har du en mycket god samarbetsförmåga som kommer till uttryck genom ditt sätt att både förmedla dina egna perspektiv och sättet du lyssnar in andras. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har:
• Juristexamen
• Några års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av framtagande av föreskrifter
• Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Det är även meriterande om du har:
• Erfarenhet av tillsynsarbete
• Erfarenhet av utredningsarbete
• Kunskaper om marknadskontroll
• Kunskap om frågor om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
• Notariemeritering eller motsvarande erfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester- och pensionsvillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.
Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. Tester kan komma att användas i processen.
Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.
Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.
Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!
På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.
Välkommen med din ansökan senast 13 november.
För mer information kontakta enhetschef Marielle Sjögren på
marielle.sjogren@pts.se eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på
isabelle.flygelholm@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till
saco@pts.se.
Ersättning Fast.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359),
http://www.pts.se Arbetsplats Post- och telestyrelsen
Jobbnummer 8226721
Observera att sista ansökningsdag har passerat.