Informationssäkerhetsspecialist till Statens servicecenter

Statens Servicecenter / Datajobb / Gävle
2020-08-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Informationssäkerhetsspecialist till Statens servicecenter" (publicerad 2020-09-25) ⬅️


Visa alla datajobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden och består av två enheter; enheten för operativ säkerhet och enheten för strategisk säkerhet.

Avdelningen och enheten står inför många nya utmaningar, våra uppdrag växer, frågeställningarna blir mer komplexa och säkerhetskraven högre. Vi söker dig som vill vara med och driva vår spännande utveckling och bidra till vår entreprenörsanda.

Du kommer tillhöra enheten för strategisk säkerhet som ansvarar för styrning, uppföljning och stöd inom områdena informationssäkerhet, krisberedskap, säkerhetsskydd, kontinuitetshantering, signalskydd och civilt försvar.

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete med mycket frihet under ansvar. Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina arbetskamrater får möjlighet att vara med och påverka arbetet. Du får en chef som tycker att initiativförmåga, tydlighet och transparens är ett måste för att driva verksamheten framåt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som informationssäkerhetsspecialist utvecklar, leder, samordnar och följer du tillsammans med kollegor upp Statens servicecenters informationssäkerhetsarbete, vilket innebär att driva och utveckla vårt ledningssystem, ta fram och utveckla styrande och stödjande dokument samt utbildningar inom området. Du är ett kvalificerat stöd för hela myndigheten inom området och deltar aktivt vid informationsklassningar, riskanalyser, upphandlingar, kravställningar och projekt samt i hanteringen av incidenter. Du arbetar nära övriga verksamheter inom myndigheten men även med andra myndigheter, leverantörer och i nätverk. Rollen förutsätter att du är självständig men har lätt för att samarbeta med andra.

Publiceringsdatum
2020-08-27

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen alternativt annan relevant utbildning inom informationssäkerhetsområdet
• Minst fem års arbetslivserfarenhet av tillämpat systematiskt informationssäkerhetsarbete exempelvis enligt MSBFS 2016:1 och den svenska standardserien SS-ISO/IEC 27001 och 27002
• Erfarenhet av att utveckla och följa upp ett ledningssystem för informationssäkerhet
• Erfarenhet av att ta fram samt hålla utbildningar inom informationssäkerhetsområdet
• Erfarenhet av riskbedömningar och informationsklassificering
• Erfarenhet av att arbeta strukturerat med incidenter inom informationssäkerhetsområdet

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att skapa ett gott samarbete med andra
• Att anpassa dig till ändrade omständigheter
• Att förmedla information så att andra förstår, van att tala inför grupp, hålla presentationer och genomföra workshops
• Att bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat för trivsel och utveckling
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter

Dessutom är det meriterande om du har:
• Certifieringar inom området, t.ex. ISO 27001 Certified Information Security Manager (CISM) eller Certified Information Systems Auditor (CISA)
• Aktuell och relevant erfarenhet från arbete inom större myndighet eller stora organisationer
• Arbetat med säkerhetsskyddslagen utifrån ett informationssäkerhetsperspektiv
• God kunskap om General Data Protection Regulation (GDPR)
• Erfarenhet av att delta i stora upphandlingar där höga krav ställs på informationssäkerhet
• Dokumenterad utbildning inom projektledning

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställningen.
Anställningen är placerad i Gävle alternativt Stockholm, efter överenskommelse.
Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 13 september 2020. Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 38-39.
Vi har två likadana annonser ute för samma tjänst, dvs. vi söker en informationssäkerhetsspecialist till Gävle eller Stockholm. Du behöver bara ansöka via en av annonserna.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och du måste därför vara svensk medborgare. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-09-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5334959

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: