Informationssäkerhetssamordnare
Ulricehamns kommun, Kanslifunktionen / Administratörsjobb / Ulricehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Ulricehamn,
Borås,
Mullsjö,
Tranemo,
Svenljunga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ulricehamns kommun, Kanslifunktionen i Ulricehamn Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?
Kanslifunktionen är en del av kommunledningsstaben där bland annat säkerhetsfrågor är placerade. I övrigt arbetar kanslifunktionen med juridiska ärenden, utredningar för hela förvaltningen och är ett administrativt stöd till den politiska ledningen. I kanslifunktionen finns även IT-strateg, folkhälsostrateg, planeringsstrateg, kvalitetsutveckling, intern säkerhet- och krisberedskap samt överförmyndarverksamhet.
Tjänsten är nyinrättad och ger stora möjligheter att vara med och utforma informationssäkerhetsarbetet i kommunen.
Publiceringsdatum2021-01-13ArbetsuppgifterUtgångspunkten för kommunens informationssäkerhetsarbete är att följa den etablerade standarden inom området SS-ISO/IEC 27000, dataskyddsförordningen och övriga tillämpliga lagar inom dataskydd.
Du ansvarar för kommunens interna informationssäkerhetsarbete och fungerar som kommunens kontaktperson på strategisk nivå gällande informationssäkerhet. Uppdraget innebär bland annat att utveckla, leda, samordna och granska informationssäkerhetsarbetet inom kommunen.
Kommunen har påbörjat införandet av ett ledningssystem för informationssäkerhet och dataskydd (LISD) och du kommer att ansvara för uppbyggnad och implementation. Som systemstöd används Digframe från Dirsys i Stratsys som är kommunens övergripande kvalitets- och ledningssystem.
Du samordnar kommunens arbete inom ramen för dataskyddsförordningen och är kontaktperson till utsedda dataskyddsombud.
Informationssäkerhetssamordnaren ingår även i Ulricehamn och Tranemo kommuners gemensamma informationssäkerhetsgrupp.
KvalifikationerDu har en relevant utbildning inom informationssäkerhetsområdet samt lämplig högskoleutbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har erfarenhet av informationssäkerhetsarbete inom offentlig verksamhet och god kunskap om för uppdraget relevant lagstiftning.
Vi ser det som meriterande om du har arbetat som dataskyddsombud eller dataskyddskontakt och har erfarenhet av att hålla i utbildningar/föredragningar och av att leda arbetsgrupper.
Det är även meriterande om du har utbildning inom dataskyddsförordningen och övriga tillämpliga lagar inom dataskydd.
För att nå framgång i rollen är du strukturerad, pedagogisk samt är van att skriva rapporter, utredningar och sammanställningar. Du är pålitlig, omdömesgill, flexibel och har god förmåga att hantera såväl strategiska som operativa arbetsuppgifter. Du är relationsskapande med förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra.
ÖVRIGT
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomföras före anställning.
Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-02-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagUlricehamns kommun, Kanslifunktionen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A997753".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ulricehamns kommun (org.nr 212000-1579)
Arbetsplats Ulricehamns kommun, Kanslifunktionen
Jobbnummer 5520955
Observera att sista ansökningsdag har passerat.