HR-utvecklare inriktning arbetsrätt och lönebildning

Halmstads kommun, Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen / Administratörsjobb / Halmstad
2025-02-20


Visa alla administratörsjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen i Halmstad

När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad.

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att genom utbildning, praktik och arbete öka individens förutsättningar för att hitta ett arbete och bli självförsörjande. Vi har bland annat kommunens största samlade utbud av gymnasieutbildningar samt kurser för vuxna.

HR-avdelningen vid utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen består idag av 10 medarbetare inom områdena: HR, kommunikation, trygghet- och säkerhet samt två medarbetare som ansvarar för den gemensamma personalmatsalen i byggnaden.

Tillsammans med förvaltningens övriga stödfunktioner, kvalitetsavdelning och ekonomiavdelning fungerar vi som en central stödfunktion till alla utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningens verksamheter. Verksamheten genomsyras av ett utvecklande ledarskap där delaktighet i beslut sker så långt ut i verksamheten som möjligt.

Publiceringsdatum
2025-02-20

Arbetsuppgifter
Nu söker vi en vikarierande HR-utvecklare till utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen då en av våra HR-utvecklare lämnar avdelningen tillfälligt för nya utmaningar inom kommunen.

I ditt uppdrag som HR-utvecklare kommer du att stödja verksamheterna i personalfrågor genom att vara ett drivande och konsultativt stöd till cheferna i förvaltningen. Dina fokusområden är främst arbetsrättsliga frågor, lagar och kollektivavtalstolkning samt kvalitetssäkring av dessa. Lönebildning/lönesättning är ett annat av dina ansvarsområden. I den årliga löneöversynen fungerar du som samordnare och medverkar till att processen fortgår både avtals- och tidsmässigt.

I övrigt medverkar du i utformning av arbetsprocesser och rutiner inom HR-området. Arbetsuppgifterna växlar mellan strategiskt och operativt arbete inom dina områden. I rollen ingår även ett nära samarbete med förvaltningskontoret övriga avdelningar som inom sina områden stödjer, styr och utvecklar verksamheterna inom förvaltningen. Du kommer ingå i gymnasieskolans stödteam som stöttar i verksamhetsplanering och uppföljning.

HR som funktion har en viktig roll i att stärka Halmstads kommun som attraktiv arbetsgivare med hjälp av fokusområdena digitalisering, kompetensförsörjning och hållbart medarbetarskap. Som HR-utvecklare förväntas du arbeta i ett nära samarbete såväl med kommunens centrala HR-avdelningen som med övriga förvaltningars HR-avdelningar.

Kvalifikationer
Du ska ha en högskoleexamen med inriktning mot HR eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Vidare ser vi att du har ett par års erfarenhet av arbete inom HR och har erfarenhet inom området arbetsrätt, lag, avtal och även gärna lönebildning. Har du erfarenhet av kommunalsektor är det meriterande. I övrigt kräver tjänsten att du kan kommunicera väl på svenska i både tal och skrift samt har en god datorvana.

För att trivas hos oss tror vi att du är en person som kombinerar serviceanda och samarbetsvilja med integritet och tydlighet. Du är lyhörd och hjälpsam, men tvekar inte att sätta ramar och vägleda andra i HR-relaterade frågor. Att arbeta tillsammans med kollegor i olika utvecklingsinitiativ är något du uppskattar, samtidigt som du är självgående och tar ansvar för dina egna processer.

Vi söker dig som är trygg i din professionella roll och har ett proaktivt arbetssätt. Du tar initiativ, driver frågor framåt och ser till att resultat blir verklighet. Med ett analytiskt öga och en utvecklingsinriktad inställning hanterar du både detaljer och helhetsperspektiv. Din kommunikation är tydlig och strukturerad, och du har en naturlig förmåga att bygga relationer och skapa förtroende.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.

Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.

Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C236966 - 2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Halmstads kommun (org.nr 212000-1215)

Arbetsplats
Halmstads kommun, Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen

Kontakt
HR-Chef
Johanna Rognli
johanna.rognli@halmstad.se
035-137000

Jobbnummer
9178583

Prenumerera på jobb från Halmstads kommun, Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads kommun, Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen: