HR-specialist till Verksamhetsstöd, Gävle

Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Gävle
2019-01-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "HR-specialist till Verksamhetsstöd, Gävle" (publicerad 2019-11-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Vi levererar administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön, HR och snart även inom e-arkivering. I dag är vi 450 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. Från och med den 1 juni 2019, när vi även driver de statliga lokala servicekontoren, kommer vi att vara 1 400 medarbetare. Servicekontoren välkomnar medborgare, nyanlända och företagare som behöver stöd med tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

HR-enheten är lokaliserad vid huvudkontoret i Gävle och tillhör avdelningen Verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar för Statens servicecenters ekonomiska styrning, HR, upphandling och inköp, arkiv och registratur samt fastighets- och internservice. I HR-enhetens ansvarsområde ingår bland annat rekrytering, kompetensutveckling, avveckling, verksamhetsövergång, arbetsmiljö, rehabilitering, jämställdhet och likabehandling och flera andra HR-relaterade frågor. Enheten har stort fokus på utveckling av både nya och befintliga HR-processer och verktyg. Vi på HR-enheten arbetar tillsammans, bjuder på oss själva och har roligt. För oss är det viktigt att ta ansvar och våga utmana oss själva och verksamheten.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som HR-specialist får du möjlighet att arbeta som ett kompetent stöd till verksamheten inom HR-områdets samtliga frågor. Arbetet är främst operativt men även administrativa och mer övergripande frågor ligger inom ramen för anställnigen. Du förväntas arbeta nära verksamheten men med myndigheten som helhet för ögonen.

Så här kan en arbetsdag på HR-enheten se ut:

Morgonen startar med att du och dina kollegor har ett spontanmöte i kontorslandskapet. Du berättar om anställningsintervjuerna som du genomförde igår och frågar intresserat hur dina kollegors dag ser ut.
Sen sätter du dig vid din dator för att hantera inkomna mail och reder ut svaren på två frågor från en chef.
Runt 8.30-tiden startar ett möte med en annan chef som har ett rehabiliteringsärende där du ger stöd.
Du hinner med en förmiddagsfika och gör den traditionsenliga plankan med ett gäng hurtiga kollegor innan
9.30 då det är det dags för ett samverkansmöte med en av regionerna/avdelningarna. Där träffar du ansvarig chef och representanter från arbetstagarorganisationerna och du bidrar som en aktiv deltagare via Skype och är också den som antecknar från mötet. Sen är det direkt iväg på ett internt möte på enheten. En ny process inom HR-området ska tas fram och du deltar med din kompetens och ditt engagemang i frågan. Efter lunch leder du tillsammans med en av dina kollegor ett introduktionspass för nya chefer på myndigheten. Innan du avslutar för dagen svarar du på inkomna mail från verksamheten och avrundar med några härliga skratt tillsammans med dina kollegor som befunnit sig på plats under dagen. Flera av kollegorna har varit ute och rest till någon av myndighetens övriga orter men kommer säkert imorgon igen.

Publiceringsdatum
2019-01-17

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom HR eller beteendevetenskap
• Arbetat brett inom HR-området i minst två år
• Goda kunskaper om svensk arbetsrätt
• Erfarenhet från arbete med HR inom offentlig verksamhet

Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet från arbete med HR inom statlig verksamhet

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Ta stort eget ansvar i ditt arbete och tillsammans med andra åstadkomma fantastiska resultat
• Utmana på ett konstruktivt sätt
• Visa omtanke om och intresse för andra
• Skapa struktur i ditt arbete
• Kommunicera väl i tal och skrift på svenska

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning.
Tillträde snarast efter överenskommelse.
Anställningen är placerad i Gävle.
Resor förekommer i tjänsten. Dessa kan planeras och prioriteras för att främja en god arbetsmiljö men också för att värna om miljön.

Du är välkommen med din ansökan med personligt brev och CV senast den 3 februari 2019.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-02-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Beatrice Bergström Molin, HR-chef beatrice.bergstrommolin@statenssc.se 010-4560488

Företag
Statens Servicecenter

Adress
Statens Servicecenter
Statens servicecenter
FE15
80171 Gävle

Kontorsadress
Statens servicecenter
FE15

Jobbnummer
4561890

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: