Handläggare till Valmyndigheten, Stockholm
Skatteverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige Valmyndigheten är central förvaltningsmyndighet för val och ansvarar för att planera och samordna genomförandet av allmänna val och folkomröstningar. Myndigheten har också uppgifter inom ramen för Europeiska unionens medborgarinitiativ.
Valmyndigheten leds av en nämnd som består av en ordförande och fyra ledamöter. Nämnden är opolitiskt sammansatt.
Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten och alla som arbetar för Valmyndigheten är anställda av Skatteverket med placering i Valmyndighetens kansli
www.val.se . Kansliet består av 18 medarbetare och har sina lokaler på Fleminggatan i centrala Stockholm.
Vi söker dig som vill arbeta i en myndighet som har en viktig och central roll i den demokratiska processen.
Dina arbetsuppgifter som handläggare innebär att ta fram det underlag från folkbokföringen som krävs i valprocesser, t.ex. för framställning av röstlängder och röstkort. Du svarar även för hela processen för framställning av röstlängder, samt för framställning av underlag för tryckning av röstkort och kontakt med berörda tryckerier. Delar av arbetet utförs i it-stödet för valadministrationen och innebär bl. a. att ta fram och sammanställa underlag från myndighetens register. Du svarar för myndighetens informationsutbyte med övriga medlemsstater inom den Europeiska unionen vid val till Europaparlamentet. Vidare svarar du för handläggning av uppgifter rörande kommunala folkomröstningar. Arbetsuppgifterna förutsätter kunskap att tillämpa regelverk, t.ex. för utlämnande av personuppgifter och gallring.
Du handlägger förfrågningar om registerutdrag och utarbetar kravspecifikationer inför upphandlingar och avrop. Vidare deltar du i utvecklingsarbete som rör valprocessen samt företräder myndigheten gentemot leverantörer och den övriga valadministrationen. I arbetsuppgifterna ingår generella handläggaruppgifter och beredning av underlag för beslut.
Arbetsuppgifterna spänner över ett brett fält och omfattar såväl kvalificerade som rutinmässiga arbetsuppgifter.
För att trivas hos oss bör du uppskatta att arbeta med varierande uppgifter och snabbt kunna omprioritera när förutsättningarna förändras.
Vi söker dig som har
• högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning
• minst två års aktuell och relevant erfarenhet som självständig handläggare vid statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning
• dokumenterad erfarenhet av att självständigt formulera beslutsunderlag eller yttranden
• dokumenterad kunskap att tillämpa regelverk.
Det är meriterande om du har
• kunskap inom systemvetenskap eller motsvarande
• erfarenhet av enklare frågeställningar mot en relationsdatabas
• erfarenhet av framtagande av kravspecifikationer för upphandlingar och avrop
• kunskap om det svenska valsystemet
• praktisk erfarenhet av utlämnande av allmän handling
• erfarenhet av arbete med processer som innehåller en variation av uppgifter, såsom handläggning, juridik, kravställning, teknik och administration
• erfarenhet av att arbeta i processer.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som har
• gott omdöme och är noggrann
• god förmåga till skriftlig och muntlig framställning
• god förmåga att både arbeta självständigt och att samverka med andra
• god förmåga att hantera perioder med hög arbetsbelastning
Du förväntas också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Anställningen omfattar heltid och utgör en tillsvidareanställning efter provanställning på sex månader. Tillträde snarast.
Välkommen med din ansökan till oss!
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2016-10-10ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-10-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktKristina Lemon, sektionschef 010-575 70 09
Carl-Otto Björkling, facklig kontaktperson ST 010-575 70 09
Johan Almstrand, facklig kontaktperson Saco 010-573 62 70
Helene Hedin, HR-konsult 010-574 82 97
FöretagSkatteverket
AdressSkatteverket
171 94 SOLNA
17194 Solna
Kontorsadress171 94 SOLNA
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 3095531
Observera att sista ansökningsdag har passerat.