Handläggare till deskfunktion, Gränspolisen, Umeå
Polismyndigheten, Polisregion Nord / Administratörsjobb / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Umeå,
Vännäs,
Nordmaling,
Vindeln,
Robertsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Nord i Umeå,
Vännäs,
Örnsköldsvik,
Skellefteå,
Lycksele eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en handläggare som är serviceinriktad, noggrann och flexibel. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisregion Nord är den största regionen sett till yta. Regionen består av de fyra nordligaste länen i Sverige och är organiserad i fyra polisområden: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som tillsammans är indelade i 12 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Gränspolissektionen är en regional sektion inom operativa enheten i region Nord som arbetar med yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, arbete mot gränsöverskridande brottslighet, verkställighetsarbete och arbetsplatsinspektioner. Sektionen är indelad i fyra operativa grupper, en i varje län, samt en administrativ grupp. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter.
Vi söker nu dig som vill arbeta som handläggare i vår deskfunktion vid gränsgrupp 5. Tjänsten är tillsvidare med start enligt överenskommelse med arbetsort Umeå.
Publiceringsdatum2023-06-09ArbetsuppgifterArbetet som handläggare innefattar:
• Ansvar för gränspolissektionens desktelefon
• Administration av gränspolissektionens kanslibrevlåda/inkorg
• Regelbunden registervård av gränspolissektionens ärenden
• Fördelning av inkomna handlingar till berört ärende
• Råd & dåd-funktion; vägleda medarbetare från andra delar av polisverksamheten i frågor som rör utlänningsrätten.
• Beredning av avvisnings- och förvarsbeslut
• Föredragande för beslutsfattare
• Tjänstgöring vid regionens gränsövergångsställen
Ytterligare arbetsuppgifter kan förekomma, så som ärendehandläggning, utredningsåtgärder m.m.
Arbete under obekväm arbetstid förekommer, främst vid arbete med yttre gränskontroll. Resor i arbetet kan förekomma.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
• Aktuell erfarenhet från statlig eller annan offentlig myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Har god datavana och kunskap i olika IT-system
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt
• B-körkort
Det är meriterande om du även har:
• Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Kunskap/erfarenhet av förvaltningsfrågor, diarieföring, allmän handling, offentlighet och sekretess
• Ytterligare språkkunskaper
Dina personliga egenskaperSom person är du noggrann, gillar ordning och reda samt tar stort ansvar. Du förstår vikten av en rättssäker handläggning av ärenden samt betydelsen av myndighetsutövning och tar snabbt till dig ny kunskap. Du är flexibel och trivs i ett administrativt arbete med varierande arbetsuppgifter. Eftersom rollen innefattar personliga interna och externa kontakter krävs det även att du är serviceinriktad samt har god samarbetsförmåga.
Dina kollegor och chef kommer till stor del att finnas på distans, så det är viktigt att du är självgående, van att driva ditt arbete självständigt och är trygg i din roll.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Umeå
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 23 juni 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på:
https://polisen.se/erbjudandeHos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
https://polisen.se Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-06-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C144674/2023".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Polismyndigheten, Polisregion Nord
Kontakt HR-Konsult
Ingela Gulliksson
ingela.gulliksson@polisen.se Jobbnummer 7865945
Observera att sista ansökningsdag har passerat.